Správa železnic navrhla třetí trasu vysokorychlostní tratě – vyhne se obcím na Litoměřicku
Pro trasu rychlodráhy Praha-Drážďany navrhla Správa železnic novou variantu. Vyhnula by se protestujícím obcím na Litoměřicku. Naopak obce z Ústecka, které se stavbou ve své blízkosti taky nesouhlasí, mají smůlu.
Správa železnic nevyslyšela námitky také obcí z Ústecka – ve všech třech možných variantách se totiž počítá se zastávkou v Ústí nad Labem, pro kterou je vedení trati kolem Chlumce nezbytné.
Zastupitelé Chlumce trať odmítli – podle starosty Romana Zettlitzera z uskupení PRO! Chlumec by totiž město rozpůlila – na jedné straně je sídliště a na druhé ve Stradově přibylo několik desítek nových rodinných domů.
Jen 200 metrů od této oblasti by měly být tubusy 26 kilometrů dlouhých tunelů, které provrtají Krušné hory.
Nová trasa rychlodráhy na Litoměřicku by měla jít jižněji od obcí, které s ní nesouhlasily. Podle hejtmana Jana Schillera z hnutí ANO by tak byla od nich i dál a nerušila by tamní obyvatele hlukem.
Proti trase vysokorychlostní trati se ozvali i zemědělci, a to kvůli záboru velkého množství kvalitní orné půdy – například severně od Roudnice nad Labem mezi obcemi Lounky a Chodouny nebo Polepy a Okna.
O definitivní podobě trati z Prahy do Drážďan bude zřejmě rozhodnuto nejdřív za 2 roky
Správa železnic teď požádá kraj o aktualizaci zásad územního rozvoje – tam je totiž dosud zakreslená 10 let stará prapůvodní varianta na straně Labe, která míjí Ústí nad Labem a má zastávku zcela mimo obydlená území. Zásadami územního rozvoje kraje se přitom musí řídit i města a obce ve svých územních plánech.
Pokud krajští zastupitelé žádost Správy železnic schválí, tak bude následovat proces podle zákona – firma tedy podle ředitele odboru přípravy vysokorychlostní trati Martina Švehlíka předloží všechny tři varianty tras podrobně rozpracované – budou obsahovat například geologické posouzení, zhodnocení zásahů do přírody a krajiny, hlukové studie nebo vyhodnocení toho, jak by se ta která trasa dotkla různých druhů ochranných pásem.
K jednotlivým variantám se poté budou moci vyjadřovat dotčené orgány i veřejnost.
Celý proces aktualizace zásad územního rozvoje kraje odhaduje Martin Švehlík podle svých zkušeností na jeden až dva roky. Teprve pak by měla být jasná definitivní trasa rychlodráhy, která cestu mezi Prahou a Drážďanami zkrátí na jednu hodinu.
Související
-
Správa železnic prověří další trasu vysokorychlostní trati – měla by se vyhnout obcím na Litoměřicku
Správa železnic navrhla alternativu vedení vysokorychlostní trati Praha-Drážďany přes Ústecký kraj. Měla by se vyhnout obcím na Litoměřicku, které se stavbou nesouhlasily.
-
Železničáři chtějí požádat Ústecký kraj o změnu koridoru pro vysokorychlostní trať do Drážďan
V roce 2025 by měla být známá definitivní trasa vysokorychlostní dráhy z Prahy do Drážďan. Uvedli to zástupci Správy železnic a firmy DB Netz.
-
Nejvhodnější trasu pro budoucí vysokorychlostní trať do Drážďan má najít krajská pracovní skupina
Stanice v Ústí nad Labem a ochrana některých obcí na Litoměřicku. To jsou hlavní úkoly, které má vyřešit pracovní skupina pro trasu chystané vysokorychlostní železnice.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ficova agresivita se stále stupňuje. Své odpůrce pozval strašením na náměstí, říká šéfredaktor Šabata
-
Snazší nábor, vyšší benefity nebo ‚služba na zkoušku'. Státní tajemník popisuje chystané změny v armádě
-
V Německu se protestovalo proti pravici. Lidi děsí nárůst podpory AfD a zpřísnění imigrační politiky
-
Pětina meteorologických stanic v Česku naměřila v sobotu teplotní rekord. Na Šumavě bylo 17,8 stupně