Nejvhodnější trasu pro budoucí vysokorychlostní trať do Drážďan má najít krajská pracovní skupina

23. březen 2021 08:47

Trasu vysokorychlostní dráhy mezi Prahou, Ústím nad Labem a saskými Drážďany bude řešit krajská pracovní skupina. Plánovaná železnice má výrazně urychlit cestování mezi jednotlivými městy. Proti navrženým trasám rychlodráhy ale vystupují některé obce, například na Litoměřicku.

„My jsme v situaci, kdy k nám na stůl přistály varianty, které jsou v řádech kilometrů mimo, přes obce, které s tím vůbec nepočítaly. S tím samozřejmě nemůžeme souhlasit, ani s tím principem plánování tím způsobem, že se jde do území, které má zakotvenou nějakou právní jistotu. Byla vize, že se upřesní ten koridor, a najednou jsme v nějaké úplně jiné trase,“ uvedl k navrženým trasám rychlodráhy nezávislý místostarosta Křešic na Litoměřicku Ondřej Štědrý.

V zásadách územního rozvoje kraje, jakémsi krajském územním plánu, se totiž dráha obcím na Litoměřicku vyhýbá. V takovém případě by ale bylo problematické napojení krajského města na vysokorychlostní trať.

V Ústí nad Labem by mohl vzniknout moderní dopravní uzel

Jak by mohla stanice dráhy v krajském městě vypadat uvedl náměstek ústeckého primátora Martin Hausenblas z PRO!Ústí: „Hlavní terminál VRT má být situovaný v centru města, v oblasti u západního nádraží. Představte si ho jako dvoupatrovou budovu, kde v suterénu, v optimálním případě, bude nádraží pro vysokorychlostní vlaky, v přízemí bude vestibul a v prvním patře bude lokální síť železnic.“

Požadavky krajského města i obcí na Litoměřicku má sjednotit a moderovat pracovní skupina, kterou kraj chystá.

„Pak se tím samozřejmě budeme zabývat my, jako zastupitelé. Až budou z té pracovní skupiny výstupy, až si to prostudujeme, tak samozřejmě to bude součást zastupitelstva, protože se k tomu budeme muset nějak jako zastupitelstvo postavit,“ uvedl na jednání zastupitelstva hejtman Jan Schiller z hnutí ANO.

Podle lídra hnutí STAN Filipa Ušáka by se měla rychlodráha v regionu posuzovat z hlediska celého kraje. „Zájmy Ústí nad Labem tam bude hájit zástupce Ústí nad Labem tak, jako zájmy Litoměřicka tam bude hájit člověk z Litoměřicka, atd. O to bych chtěl poprosit, abychom byli schopni všichni určitého nadhledu,“ dodal.

Podle dosavadních plánů Správy železnic má být první úsek dráhy mezi Prahou a Lovosicemi v provozu zhruba od roku 2031.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související