Ředitelství vodních cest plánuje na Labi výstavbu několika přístavišť pro rekreační plavbu

11. červen 2021 13:26

Na Labi vyrostou nová přístaviště pro rekreační plavbu. Ředitelství vodních cest 11. června slavnostně zahájilo výstavbu mola v Děčíně. Bude 36 metrů dlouhé a umožní rekreačním lodím krátkodobé stání, napojení na elektřinu nebo doplnění pitné vody.

Děčínské přístaviště by mělo být hotové příští rok v říjnu, kotvit se u něj bude moci maximálně 48 hodin.

Spolu se zahájením výstavby děčínského mola bylo slavnostně zprovozněné vyvazovací stání ve Hřensku, kde se zvyšovaly od skoro 5 metrů takzvané dalby – ocelové kůly zaražené do dna řeky, sloužící k vyvazování dlouhých nákladních lodí při povodních.

Vznik mola ve Hřensku komplikuje vyjádření Správy národního parku České Švýcarsko

Ředitelství vodních cest se i ve Hřensku chystá postavit molo pro osobní dopravu – situaci tam ale zkomplikovalo vyjádření Správy národního parku České Švýcarsko, podle kterého je před realizací nutné projít procesem dopadu stavby na životní prostředí, takzvaným EIA. Ředitelství vodních cest toto prohlášení napadlo u soudu.

Náklady na výstavbu osobního mola v Děčíně jsou asi 24 milionů korun a úprava daleb ve Hřensku stála společnost 17 milionů korun.

Další plány Ředitelsví vodnícvh cest zmínil ředitel společnosti Lubomír Fojtů: „Vznikne přístav ve Štětí, Brné, Litoměřicích a v Roudnici nad Labem – to jsou ty, které by měly být zahájeny ještě letos a skončit by měly v příštím roce. V dalších letech pak připravujeme přístaviště na Žernoseckém jezeře nebo servisní centrum v Roudnici nad Labem.“

Kapitáni malých lodí mají k dispozici už teď na dolním toku Labe pět přístavišť – jsou to mola v centru Ústí nad Labem, Dolních Zálezlech, Libochovanech, Lovosicích, Nučnicích a Libotenicích, ke kterým se v loňském roce přidal i nový můstek v Ústí nad Labem na Vaňově.

Ředitelství vodních cest se chystá opět prosadit jez u Děčína

Podle Lubomíra Fojtů se navíc vedle podpory rekreační plavby chystá Ředitelství vodních cest znovu, už počtvrté, podat k posouzení vlivu stavby na životní prostředí jez u Děčína. Společnost teď řeší, jak nahradit vzácné bahnité náplavy na dolním Labi, o kterých Správa národního parku České Švýcarsko prohlásila, že je nahradit nelze.

Podle Lubomíra Fojtů to ale možné je – Ředitelství vodních cest se nechalo inspirovat v zahraničí, kde bahnité náplavy uměle vytvářejí a hned, jak bude mít odbornou studii, která řekne, jak náplavy kompenzovat, chystá se poslat plavební stupeň na Labi do již zmiňovaného procesu EIA.

Spustit audio

Související