Příprava automobilu na STK

23. srpen 2013

Čeká vás návštěva stanice technické kontroly? Ještě než tam vyrazíte, je určitě dobré se na prohlídku pořádně připravit. V opačném případě budete muset vše absolvovat znovu.

Že se toto magické datum přiblíží, zjistíte buď z velkého technického průkazu, nebo ze zadní espézetky vašeho vozu. Nová auta musí na prohlídku po čtyřech letech, ta starší každé dva roky. Přípravu na STK vám udělají ve většině autoservisů, pokud budete chtít ušetřit a udělat si jí sami, řekneme si teď, na co si máte dát pozor.

Před technickou prohlídkou si musíte nechat změřit emise vašeho vozu. Když vše dobře dopadne, provede se zápis do průkazu o měření emisí a na zadní espézetku vám technik nalepí zelenou známku s dobou platnosti. Při prohlídce auta zkontrolujte správné nastavení světel, blinkry, brzdová světla prostě veškeré vnější osvětlení. V pořádku byste měli mít hlavně brzdy. Je nutné prohlédnou podvozek a zjistit jestli nehrozí třeba utržení zrezivělého výfuku.

Technici na technické kontrole se zaměřují také na přední nápravu a na řízení. To vše musí být v dobrém stavu. Pneumatiky musí mít samozřejmě správnou hloubku dezénu. Zákonem je dána bezpečná hloubka dezénu 1,6 milimetru, výrobci ovšem doporučují tři milimetry. U zimních pneumatik jsou to čtyři milimetry - tuto hloubku musíte mít na svých pneumatikách, když vjíždíte do úseků označených značkou povinná zimní výbava, jinak hrozí několikatisícová pokuta.

Nakonec si před technickou zkontrolujte zasklení vozu. Měli byste mít dostatečný výhled, takže určitě demontujte všechny držáky na navigace nebo telefony. V poslední době se také velký důraz klade na speciální protisluneční fólie. Sundat byste je měli určitě z okének u řidiče a spolujezdce, přední sklo by mělo být úplně čisté.

Než vyrazíte na stanici technické kontroly, připravte si velký technický průkaz, osvědčení o technickém průkazu - tedy malý techniček, průkaz o emisích a zjistěte si také, jestli máte v pořádku povinnou výbavu.

Při absolvování technické kontroly jsou jen tři možnosti, jak to všechno dopadne. Vozidlo bez závad nebo s lehkými závadami bude jezdit další dva roky, malé motocykly čtyři roky a auta taxislužby, autoškol, sanitky a podobně, jen jeden rok. S vozidlem s vážnými závadami můžete jezdit dál a máte třicet dní na to, abyste je odstranili. Vozidlo s nebezpečnými závadami nesmí na silnici vůbec, závady se musí odstranit ihned a pak se do třiceti dnů musí vrátit na technickou prohlídku.

Jak sami vidíte, aby celá technická kontrola proběhla hladce, je předtím určitě dobré svěřit vaše auto do rukou odborníka.

autor: Milan Král
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová