Při rekonstrukci tramvajové trati z Litvínova do Záluží mizí betonové sloupy vedení. V Česku byly unikátní
Část tramvajové trati z Mostu do Litvínova prochází po desítkách let zásadní rekonstrukcí. Stavební stroje vytrhaly koleje v úseku mezi Litvínovem a Zálužím u Litvínova. Zmizely tam už i unikátní betonové sloupy trolejového vedení a zastávky. Mezi nimi i ta u chemických závodů, ikonická žlutá. Nahradí je moderní bezbariérové s informačním systémem.
V mnoha ohledech unikátní trať vznikala na konci 50. let 20. století.
„Byla stavěná na poddolovaném území, posléze byla ještě více poddolována, což se projevilo na jejím stavu, který se řešil v 70. letech. Dalšími zajímavostmi byly například betonové sloupy, které byly použity pro nesení trolejového vedení – ty se jinde na tramvajových tratích v Československu moc nepoužívaly,“ vypráví historik Oblastního muzea v Mostě Jan Setvák přímo na místě, kde stroje vytrhávají zbytky kolejí.
Mizí unikátní sloupy i ikonické zastávky
Asi každý, kdo jel tramvají z Litvínova do Záluží, vnímal ikonické, hranaté, žluté konstrukce zastávek u chemických závodů. Dnes už na místě nejsou.
„Zastávky pocházely ze 70. let. Pravděpodobně byly součástí architektonického řešení takzvaného Průmyslového náměstí, které mělo vzniknout mezi administrativní budovou chemických závodů a opravnou obuvi Herkules. K celkové realizaci však nikdy nedošlo,“ vysvětluje Setvák.
V 60. letech minulého století bylo okolí Mostu, Litvínova i Chomutova pověstné častým výskytem velmi hustých mlh. Ty podle Jana Setváka způsobovaly mnohdy i tragické nehody právě na tramvajové trati z Mostu do Litvínova.
Nová trť bude rychlejší a bezpečnější
Zmodernizovaná trať dovolí tramvajím rychlejší jízdu, cesta z Mostu do Litvínova se tím zkrátí o 5 minut. Zároveň bude trať méně hlučná a bezpečnější jak pro tramvaje, tak pro auta, která trať na několika místech křižují.
Novinky popisuje primátor Mostu Jan Paparega z hnutí ProMost: „Bude upraven i ten problematický úsek přímo v Záluží, kde se to kříží s parkovištěm, kdy hodně lidí jezdí do Unipetrolu – i tohle bude vyřešeno.“
Rekonstrukce části trati z Litvínova do Záluží potrvá do jara příštího roku, pak začnou stavební firmy modernizovat část ze Záluží do Mostu.
Související
-
Docela velké divadlo v Litvínově se snaží přežít dobu bez diváků. Zkouší dokonce i novou hru
Docela velké divadlo v Litvínově vyhlíží léto, kdy bude možné hrát aspoň pod širým nebem. Rozvolnění opatření a otevření divadel, je totiž poslední nadějí před krachem.
-
1. dubna začne půlroční výluka na tramvajové trati z Litvínova do Záluží
Od 1. dubna nepojedou půl roku tramvaje na části trati mezi Litvínovem a Mostem. Tento úsek čeká jedna z největších rekonstrukcí od doby zahájení provozu.
-
U letního koupaliště v Litvínově vyroste plavecký bazén s vodními atrakcemi a saunovým světem
Zastupitelé Litvínova schválili výběr firmy, která letos začne stavět novou plaveckou halu. Město za ni zaplatí 327 milionů korun včetně DPH.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Blažek: Není pravda, že Bradáčová neuznává chyby. Když bude nejvyšší státní zástupkyně, budu klidně spát
-
Hradec Králové udolal ve východočeském derby Pardubice 3:2. V poslední minutě rozhodl Pavlík
-
Trump je zábavný. Ale je ve věku, kdy jsou lidé agresivní a snaží si užít moc, míní Kocáb
-
ONLINE: Rusové už na Ukrajinu shodili přes 51 tisíc řízených bomb, tvrdí Kyjev. Je obtížné je sestřelit