Při rekonstrukci tramvajové trati z Litvínova do Záluží mizí betonové sloupy vedení. V Česku byly unikátní

29. duben 2021 10:30
Informace ze severu Čech

Část tramvajové trati z Mostu do Litvínova prochází po desítkách let zásadní rekonstrukcí. Stavební stroje vytrhaly koleje v úseku mezi Litvínovem a Zálužím u Litvínova. Zmizely tam už i unikátní betonové sloupy trolejového vedení a zastávky. Mezi nimi i ta u chemických závodů, ikonická žlutá. Nahradí je moderní bezbariérové s informačním systémem.

V mnoha ohledech unikátní trať vznikala na konci 50. let 20. století.

Při rekonstrukci tramvajové trati z Litvínova do Záluží mizí betonové sloupy vedení

„Byla stavěná na poddolovaném území, posléze byla ještě více poddolována, což se projevilo na jejím stavu, který se řešil v 70. letech. Dalšími zajímavostmi byly například betonové sloupy, které byly použity pro nesení trolejového vedení – ty se jinde na tramvajových tratích v Československu moc nepoužívaly,“ vypráví historik Oblastního muzea v Mostě Jan Setvák přímo na místě, kde stroje vytrhávají zbytky kolejí.

Mizí unikátní sloupy i ikonické zastávky

Asi každý, kdo jel tramvají z Litvínova do Záluží, vnímal ikonické, hranaté, žluté konstrukce zastávek u chemických závodů. Dnes už na místě nejsou.

„Zastávky pocházely ze 70. let. Pravděpodobně byly součástí architektonického řešení takzvaného Průmyslového náměstí, které mělo vzniknout mezi administrativní budovou chemických závodů a opravnou obuvi Herkules. K celkové realizaci však nikdy nedošlo,“ vysvětluje Setvák.

Při rekonstrukci tramvajové trati z Litvínova do Záluží mizí betonové sloupy vedení

V 60. letech minulého století bylo okolí Mostu, Litvínova i Chomutova pověstné častým výskytem velmi hustých mlh. Ty podle Jana Setváka způsobovaly mnohdy i tragické nehody právě na tramvajové trati z Mostu do Litvínova.

Nová trť bude rychlejší a bezpečnější

Zmodernizovaná trať dovolí tramvajím rychlejší jízdu, cesta z Mostu do Litvínova se tím zkrátí o 5 minut. Zároveň bude trať méně hlučná a bezpečnější jak pro tramvaje, tak pro auta, která trať na několika místech křižují.

Novinky popisuje primátor Mostu Jan Paparega z hnutí ProMost: „Bude upraven i ten problematický úsek přímo v Záluží, kde se to kříží s parkovištěm, kdy hodně lidí jezdí do Unipetrolu – i tohle bude vyřešeno.“

Rekonstrukce části trati z Litvínova do Záluží potrvá do jara příštího roku, pak začnou stavební firmy modernizovat část ze Záluží do Mostu.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související