Přesun kostela v Mostě připomínají stromky v místě, kde stával a části kolejí, po kterých putoval
12 000 tun na kolejích na vzdálenost 841 metrů a 10 centimetrů. To je světový a dodnes nepřekonaný rekord přesunu nejtěžšího nákladu všech dob po kolejích. Tuto náročnou a ojedinělou technickou událost připomínají v Mostě, na místě, kde ještě v roce 1975 kostel stával, části kolejového systému a stromky, vysázené do obrysu původního půdorysu kostela.
Na místě, kde původně kostel stával, najdete kromě stromků a fragmentů kolejí také informační tabuli, která událost z roku 1975 připomíná.
Z místa také uvidíte přesunutý kostel Nanebevzetí Panny Marie. Nechce se věřit, že by kdo stavební památku dokázal vcelku přemístit na takovou vzdálenost terénem, který rozhodně není rovný. Je třeba ale říct, že současnou krajinu tvoří výsypka, která neodpovídá terénu v době před 48 lety. I tak ale kostel necestoval přímočaře, rovnou za nosem. Vybírala se trs s nejmenším sklonem, který měl i tak cca 12 promile.
Fragmenty kolejí, po kterých kostel „jel“ nebyly ztracené a znovuobjevené.
„Ty čtyři části segmentů byly deponovány v prostoru našeho lomu ČSA – jsou tam od té doby, co se ukončil přesun kostela k případnému využití v rámci oprav nebo nějakých činností, které se na té šachtě dělají. Když jsme viděli, jak se vysázel půdorys kostela, tak nám přišlo zajímavé je využít tak, aby se i budoucí generace mohly podívat, po čem se ten kostel přesouval," uvedl Petr Procházka, technický ředitel těžebních společností skupiny Sev.en Česká energie.
Průměrná rychlost přesunu kostela představovala 1,2 až 3,2 centimetru za minutu. Trasa přemisťování byla oblouková – právě kvůli minimalizaci výškových rozdílů. Podsypávání zeminy pod kolejemi ve větší míře nepřicházelo kvůli vysokému zatížení a možným sesunům půdy v úvahu.
S přesunem kostela pomáhal supermoderní počítač
Uprostřed kostela byl zbudovaný prosklený velín, který přesun řídil. Pomáhal s ním i počítač, pro který tehdejší odborníci napsali speciální program. V současnosti by takový program zvládl i starší mobilní telefon, tehdy se ale jednalo o supermoderní počítač.
O nejtěžší části přesunu vypráví historik Oblastního muzea a galerie v Mostě Jiří Šlajsna: „Nejtěžší část operace byla přemístit kostel na speciální vozíky, které pak jely po kolejích. Kostel odřízli od základů a posadili na 53 vozíků vyrobených ve Škodovce Plzeň. Stavbu museli vyztužit – klenba byla natřena speciálním materiálem, který ji měl udržet nepoškozenou. Věž kostela byla rozebraná a kámen po kameni očíslovaný, aby se pak mohla sestavit znovu.“
Jestli jste milovníci technické historie a fandové rekordů, můžete se na původní místo, kde děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie stával, vypravit. Informace o tomto ojedinělém projektu se můžete dočíst na informační tabuli, která je umístěna nedaleko fragmentů kolejí, a do budoucna se ve spolupráci se společností Sev.en Česká energie připravuje i využití QR kódů, za pomoci kterých se o celé této operaci dozvíte mnohem podrobněji.
Související
-
Přesunutý kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě navštívilo v této sezóně míň lidí, než před epidemi
Památky v Ústeckém kraji podle statistik Národního památkového ústavu navštívilo v této sezóně míň lidí, než kolik jich přicházelo před epidemií covidu.
-
Jak se v Mostě stěhoval kostel
Letos na jaře je to čtyřicet let, kdy skončilo bourání starého Mostu. Než se tak stalo, předcházela mu unikátní technická operace - naložili tam děkanský chrám na k...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.