Premiér, ministři průmyslu a životního prostředí i zástupci ČEZ jednali se vedením obcí na Teplicku o těžbě lithia

20. září 2023 15:56

Lepší informovanost a co nejmenší dopad těžby a zpracování lithia na životní prostředí. To slíbili 20. září v Košťanech a Újezdečku na Teplicku zástupci vlády i skupiny ČEZ.

Starostové obcí i ústecký hejtman kritizovali nedostatek informací k celému záměru. To by se mělo podle zástupců vlády i ČEZ změnit. Lepší komunikaci a dohled nad tím, aby bylo co nejméně zasaženo životní prostředí, by měl podle premiéra Petra Fialy z ODS nově zajistit zástupce vlády v pracovní skupině pro těžbu lithia

Lepší informovanost potvrdil i zástupce většinového vlastníka těžební firmy Geomet, místopředseda představenstva skupiny ČEZ Pavel Cyrany. Kromě zlepšení komunikace s obcemi má společnost v plánu na koncem roku otevřít v Dubí infocentrum.

Zástupci vlády zopakovali, že budou těžbu a zpracování lithia na Teplicku prosazovat. Připomněli také výhody pro region v podobě zhruba 2000 pracovních míst nebo peněz od těžařské firmy.

Lokalita u Újezdečka byla vybrána jako nejvhodnější

Jedna z výhrad, které na setkání starostů obcí se zástupci vlády a ČZ zazněly, se týkala umístění zpracovatelské továrny v Újezdečku nedaleko obytné zóny.

Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely z hnutí STAN vybíral Geomet z více než 20 lokalit a tato vyšla nejlépe. „V tuto chvíli o záložní variantě nevím, ale pokud by se ukázalo, že ty předpoklady vycházely z nějakých mylných údajů, tak se záložní varianta bude muset hledat,“ konstatoval ministr..

Nezávislý starosta Košťan Tomáš Sváda ale řekl, že s kolegy bude dál usilovat o to, aby továrna stála jinde. I přes katastr Košťan totiž Geomet plánuje výstavbu dopravníku z Cínovce až do Újezdečka, kterým by se přepravovala ruda ke zpracování.

Podle zástupců ČEZ je přeprava lithia k dalšímu zpracování nejvhodnější lanovkou

Právě způsob dopravy vytěžených nerostů zástupci obcí také kritizují. Například starosta Dubí Jan Kašpar z hnutí PRO Dubí by uvítal, kdyby se do debaty vrátila i možnost dopravy po železnici, která k tomuto účelu v historii sloužila.

Místopředseda představenstva skupiny ČEZ Pavel Cyrany je ale o pásové lanovce přesvědčen.

„Zazníval tady vlak versus lanovka, kde vlak byl něco, co je lepší než lanovka. Když jsme zvažovali a rozpracovávali projekt lanovky, tak jsme dbali na to, aby byl dopad na životní prostředí co nejmenší. Deklaruji tady, že jsme ochotni tu diskuzi mít, to jsme slíbili, a zároveň předložit podklady a vysvětlit důvody, které nás k tomu vedly,“ uvedl Cyrany.

Aktuálně je možné posílat na ústecký krajský úřad ke změně zásad územního rozvoje kvůli těžbě a zpracování lithia připomínky.

Jednání vlády s radními Ústeckého a Karlovarského kraje se kromě lithia týkalo také rozvoje dopravní infrastruktury v obou regionech nebo čerpání peněz z fondu na transformaci uhelných oblastí, kam oba kraje musejí podat žádosti do konce roku.

Spustit audio

Související