Pohanka – neprávem opomíjený všelék

Zrnka pohanky

V Čechách lidé pěstovali pohanku, která je jinak doma v Himálaji, od 12. století. Za svůj název vděčí pohanka zřejmě Tatarům – pohanům, kteří ji při nájezdech do Evropy vozili jako výživnou potravinu. Pak jsme na nitak trochu pozapomněli, až v posledních pár letech se stává opět jakousi nekorunovanou královnou zdravé výživy.

Semena pohanky obsahují opravdu spoustu dobrého – od draslíku, fosforu, vápníku, železa, zinku až po vitamíny B, E, rutin anebo nenasycené mastné kyseliny.

Rutinu obsahuje pohanka opravdu hodně, hlavně v nati, slupkách a právě v semenech. Tato látka prospívá cévám v celém organismu. Vrací jim pružnost a spolu s vitamínem E cévy i léčí.

Kopřivové pohankoto

Spolu s vitaminem C snižuje riziko trombózy, infarktu nebo mozkové mrtvice. Proto je dobré jíst k pohance syrovou zeleninu.

V pohance najdeme i další důležitý prvek – cholin. Ten regeneruje jaterní buňky poškozené nemocí nebo alkoholem a pomáhá i odbourávat nahromaděný tuk v játrech.

Pohanka je také cenným zdrojem vlákniny. Patří k bezlepkovým potravinám a je vhodná pro celiaky. Hodí se do polévek, kaší, pomazánek, salátů, rizot, k zapékání.

Pohankové palačinky

Tady je jeden jednoduchý, chutný recept, a to na pohanku se zeleninou. Jak na to? Připravte si 200g pohanky, cuketu, pórek, celer a mrkev. Do 1,5 litru osolené vroucí vody vysypte pohanku, přikryjte pokličkou a nechte 20 minut stát, než nabobtná. Nevařte!

Na pánvi krátce osmahněte zeleninu, smíchejte s pohankou a přidejte sójovou omáčku podle chuti.

Spustit audio

Související

  • Pohankové karbanátky

    Pohanku chválíme...Suroviny a postup:1 a půl hrnku pohanky propláchneme a v kastrolu zalijeme dvojnásobným objemem vody, osolíme, uvedeme do varu, zmírníme plamen ...

  • Pohanková polévka s uzeným masem

    Suroviny: 200 g vařeného uzeného masa, 200 g pohanky, lžíce sádla, 1 cibule, pepř, sůl.

  • Pohanka se špekem

    To aby se nám z té zdravé pohanky nezatočila hlava!