Oldřich Uhlík

8. srpen 2009

Na mnohé rodáky ze severních Čech jako bychom zapomněli. Přitom jména mnohých z nich jsou dodnes pojmem - a to často ve světovém měřítku. Patří mezi ně i Oldřich Uhlík.

0:00
/
0:00

Narodil se 1. listopadu 1888 ve Vrbně nad Lesy na Lounsku. Byl předposledním ze šesti dětí koláře Štěpána Uhlíka. O jeho povolání bylo rozhodnuto: jako otec se vyučil kolářem a roku 1906 zamířil do Prahy. Jenže tam se jeho kolářská kariéra začala kymácet - mohl za to jakýsi obrázkový časopis, kde mladý Oldřich zahlédl obrázky automobilových karosérií, jejichž výroba byla v té době v počátcích. První karoserie si Oldřich Uhlík prohlédl v pražské automobilce Praga - a bylo rozhodnuto. Místo kolářství si dalším studiem rozšířil vědomosti a nastoupil nejprve do mladoboleslavské automobilky Laurin & Klement, a později si výrobu karosérií vyzkoušel i v Paříži.
Roku 1913 začal Oldřich Uhlík vyrábět vlastní karoserie v Praze na Letné v jednom z autoservisů. Mladému Oldřichovi ale nepřála doba. Slibně se rozbíhající kariéru přerušila první světová válka. Až po jejím skončení si se dvěma společníky pronajal pozemek v pražských Holešovicích, na kterém roku 1921 založili firmu Karosa. Věhlas společnosti se začal rychle šířit a mezi zákazníky Karosy se zařadili například podnikatel Miloš Havel nebo automobilová závodnice Eliška Junková. Uhlík v Karose vydržel šest let - v roce 1927 se osamostatnil a výrobu přesunul do závodu v Úvalské ulici v pražských Strašnicích. Vybudoval tam nový podnik, který se do deseti let stal jednou z nejuznávanějších karosářských firem v Československu. Z Uhlíka se postupně stal i respektovaný karosář a jeho továrna vyráběla zakázkové karosérie pro řadu automobilů i tak prestižních značek, jako byly Bugatti, Lancia či Mercedes. I to tehdy patřilo k dobrému tónu v lepší společnosti: kdo se nespokojil s tím nejluxusnějším modelem tovární výroby, nechal si na tovární šasi postavit u profesionální karosářské firmy unikátní karoserii. Kolik taková "legrace" stála a kdo si ji mohl dovolit, je celkem jasné...
Oldřich Uhlík pravidelně objížděl významné evropské autosalony a studoval nejrůznější novinky. Při navrhování karosérií dokázal být nejen vynalézavý, ale i výstřední. A stejně jako ti nejlepší režiséři nepohrdnou občas zakázkou na výrobu televizní reklamy, i Oldřich Uhlík nezůstával jen u karoserií pro bohaté, ale nevyhýbal se ani užitkovým vozům a autobusům.
V letech druhé světové války byla výroba v Uhlíkově Karose utlumena, ale s jejím blížícím se koncem se v hlavě nadšeného karosáře začaly rodit nové plány. Ty však vzaly za své po únorovém převratu roku 1948, kdy byla Karosa zestátněna. Název podniku režim přiřkl rovněž znárodněné společnosti dalšího slavného českého karosáře a konstruktéra Josefa Sodomky z Vysokého Mýta, ze které se později stal výrobce autobusů. Do "nové Karosy" byly začleněny i další karosárny, včetně té strašnické Oldřicha Uhlíka. Ve strašnické továrně se ještě několik let vyráběly karosérie pro limuzíny a kabriolety Škoda Superb a později byla začleněna do Automobilových závodů Klementa Gottwalda, tedy do závodu Praga. Uhlík ve své bývalé továrně krátce pracoval a poté byl poslán na několik měsíců do tábora nucených prací.
Rodák z Vrbna nad Lesy zemřel před pětačtyřiceti lety - 13. srpna 1964 - a je příznačné, že v témže roce byla ukončena i výroba v jeho bývalé továrně. Značka Karosa vydržela déle až do konce roku 2006, nyní se ve Vysokém Mýtě vyrábějí vozidla pod značkou Iveco.

autor: David Hertl
Spustit audio