O jednom bohu, Spasiteli a zrození z panny
Je čas jednoho z nejvýznamnějších křesťanských svátků, a tak si pojďme odvyprávět starý příběh, který vám bude povědomý. Odehrál se před tisícovkami let, daleko na východě.
Je to příběh dávného a hrdého národa, který žil na území spravovaném mocnou a velkou říší. A ten národ měl své náboženství. Věrouku točící se kolem jednoho hlavního boha, boha velkého, mocného, spravedlivého a vítězného.
Svaté texty a radostná zpráva
Protože to byl národ nejen nábožensky založený, ale i milující vzdělání a písmo, měl své náboženství zapsáno do velkého množství textů, z nichž většina tvořila jeden ucelený soubor. V těch textech najdeme pojednání o tom, jaký je ten bůh, jaká je pravda o světě, co mají činit lidé a co je čeká na konci světa. Náboženství mělo i svého proroka, sice člověka, ale tak moc zahaleného závojem dávných časů, že je to postava napůl legendární. A ten prorok, uznávaný lidmi svého národa a svého náboženství, korunoval a završil své působení sdělením té nejhlavnější zprávy.
Je to zpráva o naději, o vítězství a odměně pro všechny. Je to zpráva o vykoupení, které přijde co nevidět. Vykoupení, které provede bytost, jež se už záhy zrodí na tomto světě a jež se pro svou nadlidskou podstatu stane vyvrcholením dosavadních dějin, vykupitelem lidstva, tím, který definitivně svým příchodem na svět ukončí čas věčného boje dobra se zlem, nastolí dobro a všichni lidé dosáhnou díky tomu spasení.
Neposkvrněné početí a Spasitel
Je zřejmé, že tento vykupitel nebude jen tak někdo, že vše kolem něj musí být nadpřirozené a neobyčejné a zvláštní, a tak i jeho zrození, jakkoliv v lidské podobě, bude podivuhodné. Onen prorok, o němž byla řeč, zvěstoval, že až přijde Spasitel na zem, bude zrozen ženou – ovšem ženou, která ho počala bez ztráty panenství; bude zrozen pannou, neboť ta o svůj věneček nepřišla ani ve chvíli Spasitelova početí. A je to navýsost podivuhodná okolnost, lidskému rozumu se vzpírající, ale takové už je to náboženství, tak zní poselství proroka, tak je to psáno ve svatých textech.
A i když část toho národa zprávu odmítla a nechtěla jí věřit, bylo dost lidí, kteří se k naději na počátek nového světa uchýlili a radostně a dychtivě očekávali příchod Spasitele. Pár mudrců dokonce usoudilo, že všechna znamení už nepochybně oznamují začátek té chvíle a vydali se podle hvězdy hledat místo, kde ona bytost přišla na svět.
Tak pravil Zarathustra
Že je vám ten příběh povědomý? Já vám to říkal… Odehrál se patrně před třemi tisíci lety… A vy si teď asi říkáte, že to je nějaká mýlka… Příběh se odehrál v dávné a daleké zemi Persii. Náboženstvím, které tam působilo, byl zoroastrismus, který se jmenuje podle svého hlavního představitele, proroka Zarathustry (toho, co si ho později vypůjčí Nietzsche) a svatými texty je soubor zvaný Avesta. Prorok Zarathustra učil, že panna zrodí Spasitele, jehož jméno zní Saošjant a ten pak ve své dospělosti spasí lidstvo porážkou zla, démonů daevů a nastolí řád podle jednoho boha, jenž se jmenuje Ahura Mazda. Lidé získají nesmrtelnost a nastane nový věk lidstva.
Tak tehdy pravil Zarathustra.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.