Nafukovací návnady pro armádu vyrábějí v Děčíně. Vznikají tu tanky, HIMARS i stíhačky

6. březen 2023 15:09

Uprostřed jednoho sídliště v Děčíně mají lidé čas od času postaráno o netradiční zábavu. Během několika minut se tam totiž z ničeho nic objeví mezi domy tank nebo bojové vozidlo. Od toho reálného je skoro k nerozeznání, když ale člověk přijde blíž, pozná, že se jedná o nafukovací atrapu. Děčínská firma vyrábí takzvané návnady, které dodává zákazníkům po celém světě.

„My si musíme dopředu říct, co se může natáčet, a co ne,“ vítá novináře spolumajitel firmy Vojtěch Fresser v budově bývalého nákupního střediska socialistického střihu uprostřed děčínského sídliště. Jeho kolega hned vysvětluje, že tu není možné fotografovat, co se člověku líbí. Nafukovací návnady jsou totiž vnímané jako armádní vybavení.

Technik Jaroslav Břečka zatím přináší nevelký černý balík. „Můžete si ho potěžkat – není to zas tak těžký. Pro vojáky je hrozně důležité, kolik to váží,“ dodává Fresser.

Zhruba za tři minuty je model připravený k nafouknutí. „Tohle je samohybný raketový komplex středního dosahu,“ představuje výsledek Vojtěch Fresser.

Od reklamních předmětů k vojenským zakázkám

Firma, která v minulosti vyráběla nafukovací reklamní předměty, se za poslední dobu přeorientovala výhradně na výrobu těchto návnad – jsou schopní vyrobit například i tank, stíhačku nebo cokoliv podobného, co si zákazník přeje. „Měli jsme dokonce jednou i požadavek na vytvoření mezikontinentální střely. Těch modelů jsme vyrobili více než 30,“ dodává spolumajitel firmy Inflatech.

Kam makety od nich putují, to prozradit nechce, a ani nemůže. Rád ale vysvětlí, k čemu se vlastně používají. „To, aby třeba ten skutečný Pandur na cvičení stál a dělal cvičný cíl, stojí opravdu hodně peněz. Dokonce bych si troufal tvrdit, že je to třeba pětkrát víc než pořízení celé téhle návnady,“ dodává Fresser.

Kromě cvičení se ale modely, které se umí zobrazit na radaru nebo v infračervené kameře, uplatní i v bojích. Poptávka po nafukovacích návnadách armádního vybavení vzrostla firmě od začátku války na Ukrajině o 20 procent.

Spustit audio

Související