Mostecko se snaží nalákat turisty na aktivní rekreaci. Například u jezera Most
Když se řekne Mostecko, většině lidí se vybaví nekonečné povrchové lomy a těžba hnědého uhlí. Také nově město z paneláků, které nahradilo starý historický Most. Průmyslové severozápadní Čechy ale získávají novou charakteristiku. Na místě bývalých povrchových lomů vznikají uměle vytvořená jezera. Jezero Most je zatím tím největším. Vodní locha, sportoviště, cyklostezky a oblázkové pláže se slunečníky lákají návštěvníky nejen z Mostecka.
První demolice starého Mostu začaly v roce 1965. Gotické stavby města vystřídala povrchová těžba uhlí – mimo jiné také v lomu Ležáky, přímo pod vrchem Hněvín. Těžba tam skončila v roce 1999.
„Když se dívám na hladinu jezera, vybaví se mi ta obrovská jáma, která tu předtím byla. Když jsme na tomhle místě začínaly, ještě tu byly baráky starého Mostu,“ vzpomíná na břehu dnešního jezera Miloslav Menich, která v lomu Ležáky pracoval dlouhá léta.
Denně sem jezdil do práce do prostředí prašného povrchového lomu. Dnes po více než 20 letech sem jezdí odpočívat s rodinou.
„Chodím sem s rodinou – projet se na kole. Jsem modelář, takže tady pouštím i letadla, lítám tu s dronem. A s vnoučkem sem jezdíme s auty – s džípy,“ shrnuje Menich.
Kromě tisíců milovníků rekreace láká jezero i ptáky a jiné živočichy. Bývalá krajina Ropáků režiséra Jana Svěráka tak teď láká například ornitology.
„Voda proměnila ráz toho bývalého lomu úplně zásadním způsobem. Přitahuje i množství živočichů – zejména ptáků. Je to jedno z 10 nejvýznamnějších českých zimovišť,“ shrnuje ornitolog Oblastního muzea v Mostě Jaroslav Bažant.
Ptáci se podle něj oblíbili jezero kvůli čistotě vody. „Potřebují vidět. Většina těchto ptáků se pod vodou řídí zrakem, takže ta čistota vody je naprosto zásadní,“ dodává Bažant.
Už teď jezdí za sluných a teplých dnů k jezeru Most lidé z Karlovarského, Plzeňského i Středočeského kraje a z Prahy.
Související
-
V Mostě začala demolice bývalé 17. základní školy. Na jejím místě bude stát parkovací dům
Budovu bývalé 17. základní školy v Mostě začala 1. července bourat demoliční firma. Samotné bourací práce potrvají dva týdny. Město zaplatí za likvidaci školy 7 milionů.
-
O rekultivaci jezer Most a Milada s ředitelem Palivového kombinátu Ústí
Hostem v našem vysílání byl Walter Fiedler z Palivového kombinátu Ústí. Bavili jsme se s ním o tom, jaké jsou další plány jeho podniku na rekultivaci jezer Milada a Most.
-
Tři desítky začínajících i zkušených motorkářů trénovaly na polygonu v Mostě
Tři desítky začínajících i zkušených motorkářů trénovaly na mosteckém polygonu. S tradiční motoškolou zdarma tam přijeli instruktoři Stop nehodám.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Jsou školy připravené na útoky žáků? ‚Je otázka času, než se stane něco hodně vážného,‘ říká ředitel
-
Zemi si rozvracet nedáme, hřmí Fico. Vládu mu ale může položit vlastní koalice
-
Do sněmovní kampaně se vrátí téma antikomunismu. Vládní strany chtějí upozorňovat na ‚skrytou‘ KSČM
-
Usmívat se a zůstat v klidu. Trump zmírnil protičínskou rétoriku, Peking se toho pokusí využít