Křečové žíly byste neměli podceňovat - mohou vést k vředům i trombózám!

Křečové žíly, kromě toho, že je to pro mnohé jejich "majitele" kosmetický problém, mohou způsobovat i řadu zdravotních komplikací. Jak vlastně vznikají? A jak se dají léčit?

Křečové žíly se často objevují už i u mladých lidí. Nebývají jen projevem nezdravého životního stylu - jednou z příčin je i vrozená porucha funkce žil a žilních chlopní.

V jejich důsledku krev v žilách špatně proudí, nedostatečně odtéká z končetin směrem k srdci, žíly jsou tak přetěžovány velkým objemem krve a dochází k rozšiřování povrchových žil. Postupem času se pak postižení žil rozšiřuje a křečových žil přibývá.

Může dojít k jejich zánětu, další komplikací mohou být bércové vředy nebo trombóza. Proto není radno se jen smířit s tím, že máme nevzhledné končetiny, ale je třeba křečové žíly léčit už v počátečním stádiu.

Bohužel - když už křečové žíly (neboli varixy) vzniknou, žádné tablety a masti je neodstraní. Cílem je alespoň zabránit dalšímu poškozování cévního systému. Pokročilejší nemoc už je třeba řešit chirurgickou cestou.

Křečové žíly a pohyb? Jde to!

Jednou z cest, jak se zbavit komplikací, je mimo jiné pohyb. I když se někdy se mylně traduje, že pohyb je při křečových žilách zapovězen. To ale platí jen z části.

Při křečových žilách bychom se měli vyvarovat statickému cvičení, jako třeba posilování a zvedání činek. Při něm se totiž zhoršuje odtok krve z dolních končetin a přetěžuje se žilní systém.

Operace křečových žil

Naopak vhodné je zapojit svalovou pumpu dolních končetin, abychom podpořili správný tok krve v žilách. A proto při křečových žilách prospívá chůze, běh, plavání a jízda na kole.

Pokud se na aktivní sport necítíte, postačí i procházky a třeba gymnastika, při které vleže na zádech alespoň simulujete jízdu na kole.

Rozhodně byste se ale měli vyvarovat dlouhému sezení a stání. Když už jste nuceni někde déle stát, přenášejte alespoň váhu z jedné nohy na druhou a zkuste hýbat špičkami chodidel.

Zapojte do akce i sprchu - střídejte studenou a vlažnou vodu a rozhodně se vystříhejte působení vysokých teplot. Zapomeňte na horké koupele a saunu. A až budete odpočívat, udržujte nohy ve zvýšené poloze, nejlépe podložené v podkolení.