Divadla v Ústí nad Labem se potýkají s problémy kvůli rostoucím nákladům na provoz

15. září 2022 14:50

Činoherní studio i Severočeské divadlo v Ústí nad Labem řeší vyšší ceny energií, materiálů a inflaci. Zvýšené náklady se promítnou i do programu obou divadel. Činoherní studio se trochu jinou dramaturgií snaží přilákat nové diváky. Severočeské divadlo má zatím v plánu jen jednu premiéru.

Severočeské divadlo vlastní Ústecký kraj a město Ústí nad Labem. Ročně dávají na provoz celkem 66 milionů korun. Ředitel Miloš Formáček požádal o další peníze. „Požádal jsem o navýšení 12 procent na energie a 10 procent na platy, abychom alespoň tu minimální mzdu také vykryli,“ vysvětluje.

O možném zvýšení příspěvků totiž budou zástupci kraje a města jednat až po komunálních volbách.

Ředitel Severočeského divadla počítá i s neúspěchem své žádosti. „Zvažuji, to už jsme ale dělali i v minulosti, během covidu, že možná část letní dovolené přesuneme na leda a únor tak, aby ty energie klesly na co nejmenší míru a my tak ušetřili – třeba i na novou inscenaci,“ přiblížil Formáček.

Činoherní studio chce cílit i na novou skupinu diváků

Ani Činoherní studio nemá moc možností jak snížit náklady. „Šetřit energií, nemít všude otevřené radiátory a tak dále. Inflace znamená, že lidé budou mít méně peněz – a kultura je jako první na odstřel v každém domácím rozpočtu, takže určitě to bude boj. I ten dramaturgický plán vznikal s ohledem na tuto skutečnost,“ shrnul ředitel Činoherního studia Jiří Trnka.

Místo pěti obvyklých premiér proto divadlo chystá jen čtyři. Podle dramaturga Davida Šiktance se ekonomická situace odrazila i ve výběru inscenací.

„Počítat s tím, že se k nám budou někteří naši diváci vracet tak často, je asi nemožné. Proto jsme se snažili hledat tituly, které by mohly udržet tu dramaturgii a zároveň aby byly atraktivní,“ přibližuje dramaturg Šiktanc.

V říjnu tak diváci uvidí třeba pohádku Svatojánský oheň od dramaturgova dědečka, básníka Karla Šiktance.

Ředitel Jiří Trnka uvedl další příklad – lednovou premiéru hry o cestovatelích s názvem Hanzelkazikmund.

„Má už takový potenciál mít záběr od škol po rodiny, takže to může nějakým způsobem rozšířit tu naši diváckou obec. Ono nám ani nic jiného nezbývá, protože ta divadla, která to neudělají, budou pociťovat velký odliv diváků,“ myslí si šéf Činoherního studia.

Spustit audio

Související