Dietolog varuje: „Omezovat se v jídle neznamená zdravě žít!“

Mixování (ilustrační foto)
Mixování (ilustrační foto)

Zdravý životní styl není jen o konečných hodnotách na displeji vaší osobní váhy. Je to o celkovém pocitu zdraví a pohody. Proto k němu patří nejen zdravá a pestrá strava, ale i pohyb – ovšem přiměřený vaší kondici a situaci.

Jste nervózní pokaždé, když si máte stoupnout na váhu? Nemusíte.

„Diagnostika, která se provádí při vstupních testech u výživových poradců ukáže, z čeho se každé tělo skládá,“ říká výživová poradkyně Markéta Supolíková.

Váha, metr, dieta, hubnutí

Číslo na osobní váze totiž ukazuje celkovou hmotnost a neřekne vám tudíž to nejdůležitější: kolik celkového tuku máte v těle a kolik kilogramů váží svalová hmota, voda atp.

Na trhu můžete najít několik desítek, možná i stovek nejrůznějších diet. Jedna z nejvíce oblíbených je nízkosacharidová. Markéta Supolíková ale upozorňuje na tzv. „jojo efekt“.

Pokud toužíte po dlouhodobém výsledku a v tomto stylu tápete, měli byste se jít poradit k výživovému poradci. Ten by vám měl postavit jídelníček na míru, nebo alespoň poradit s pestrým jídelníčkem. Ten je postavený na kvalitních bílkovinách, tucích, sacharidech.

Není potřeba se omezovat. Vyhněte se ale jednoduchým cukrům

Nesmíte také zapomenout na ovoce a zelinu. „Měli bychom si rozdělit jednotlivé chody. Jíst minimálně třikrát denně. Ideální je pětkrát, abychom se obohatili ještě o svačinky,“ radí Markéta Supolíková.

V jídle bychom se přitom podle ní neměli omezovat. Měli bychom si dát pouze pozor na jednoduché sacharidy. Ty se totiž ukládají do našich tukových zásob, a to není pro zdravý životní styl vůbec ideální.

„Není to o tom, zakazovat si to, co má člověk rád a omezovat se,“ říká výživová poradkyně a dodává: „Měli byste spíš myslet na množství a kvalitu potravin, které přijímáte.“

K tomu, abyste se cítili lépe a hubnutí šlo dobře, byste navíc měli ke stravování přidat i adekvátní pohyb. Nemusíte zrovna uběhnout maraton. Podle poradkyně stačí i obyčejná delší procházka – důležitá je ale pravidelnost!

Pokud máte nějaké zdravotní omezení nebo chorobu, vždy byste se měli poradit s odborníkem, než si nasadíte nějakou drastickou dietu nebo extrémní pohyb.

Spustit audio
autor: Kateřina Klabzubová

Související