Děti a logopedie
Když jdou děti do první třídy, měly by už umět mluvit bez chyb - tedy nešišlat, neráčkovat, umět říkat všechna písmena. Můžeme je to učit i doma. Jak na to radila rodičům v ústeckém Domě dětí logopedka Petra Nejedlá.
Pro radu si přišla i Gabriela Malečková: „Malému teď byly dva roky a na to, kolik mu je, mluví výborně. Jen se mi zdá, že má problém se S, že strká jazyk moc mezi zuby...“
„Na sykavky je nejdůležitější, aby dítě sykavky správně sluchem rozlišovalo. Pak je důležité zkontrolovat stav chrupu a potom vyvodit ten správný zvuk, to správné SSS. Všechny zoubky dorůst ještě nemusí, ale je lepší, když už tam jsou. Hlavně všechny řezáky, všechny přední zoubky musí být na svém místě a musí na sebe dobře dosedat, když se skousnou.“ popisuje logopedka Petra Nejedlá.
Malé děti u nějakého učení moc dlouho nevydrží. Petra Nejedlá proto radí trénovat kratší dobu, ale častěji a hlavně hravě: „Máme například obrázky na sluchové rozlišování sykavek, kdy dětem předříkáváme zvuky a mají poznat, jestli to byla moucha, had nebo cvrček. To je taková zábava.“
Za odborníkem můžeme zajít kdykoliv. Dítě by už mělo umět správně mluvit s nástupem na základní školu.
„V pěti letech má ještě nárok na nesprávnou výslovnost sykavek a písmena R, ale nesmí ráčkovat, aby to drhlo. Může to R ještě chybět a postupně by se mělo objevovat.
Když malé dítě zaměňuje R a L za písmeno J, je to obvyklé a vývojově úplně v pořádku, pokud to potom přejde v to správné R a L.“ konstatuje Petra Nejedlá.
Setkání s logopedkou chce Dům dětí a mládeže podle zájmu rodičů opakovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.