Český rájem jako před sto lety – vlakem taženým parní lokomotivou „kafemlejnek“

24. červenec 2015

Vyrazit na výlet parním vlakem, to je zážitkem pro celou rodinu. Nadšenci železniční historie z Klubu přátel železnic Českého ráje před několika lety zrekonstruovali starou parní lokomotivu z počátku 20. století řady 310, zvanou kafemlejnek.

Kafemlejnek je dnes ozdobou historických nostalgických jízd, které dělají radost malým i velkým fanouškům železnice.

U topeniště parní lokomotivy, kterou její opatrovníci něžně přezdívají Babička, se na nostalgických parních jízdách Českým rájem pravidelně potkávají topič František Rajmund a dvojice strojvedoucích Jindřich Jiřička a Petr Kopecký. Dnes už jsou na penzi, a tak někdejší profesi strojvůdců na parních lokomotivách proměnili ve velký koníček.

„Nejdůležitější na parní mašině je topič, bez páry vlak nejede,“ chlubíl se topič František Rajmund. „Má pravdu,“ potvrzuje druhý strojvůdce Jindřich Jiřička. Oba strojvůdci jsou ještě ze staré školy, učili se na páře a řadu let pracovali jako strojvůdci parních lokomotiv. To že páru nahradil modernější způsob trakce, vnímají jako nevyhnutelný technický vývoj, na starou parní školu ale nedají dopustit. Myslí už také na výchovu svých nástupců, dalších adeptů parního řemesla.

„Je to nádhera, taková mašinka a vůbec tyhlety stroje, jak se vyráběly kdysi,“ nadšeně říká Zdeněk Peržílka, jeden z pasažérů nostalgické parní jízdy z Tanvaldu do Kořenova. „Je tam vidět kus české poctivé práce. Opravdová nádhera!“

Pokud si chcete léto na páře také užít, máte šanci v sobotu 25. července. Parní vlak vyrazí v 9 hodin z Turnova, pokračuje přes Hrubou skálu až do Rovenska pod Troskami. Odpoledne v půl druhé pak parní jízda Českým rájem vyrazí z Turnova do Bakova nad Jizerou.

autor: David Hamr
Spustit audio