Československá plavba Labská vznikla před 100 lety. V dobách největší slávy měla tisíce lidí a stovky lodí

13. červen 2022 09:34

13. června je tomu přesně 100 let, kdy vznikla Československá plavební akciová společnost Labská, později známá jako Československá plavba labsko-oderská, neboli ČSPLO.

„V dobách největší slávy tu bylo 100 vlečných člunů,“ vypráví kapitán v důchodu Vladimír Weinlich při prohlížení starých fotografií a pokračuje: „bylo 12 zadokolesových remorkérů, pět nebo šest velkých parníků, začaly přibývat motorové nákladní lodě. Do Děčína, do Loubí, doplouval každý den jeden vlek z Hamburku.“

V děčínském nákladním přístavu bylo podle Weinlicha, který byl po dvě dekády kapitánem legendárního zadokolesového remorkéru Beskydy, živo ve dne i v noci. „V roce 1975 či 1976 se odvezlo celkem 10 milionů tun za rok,“ konstatuje.

Zadokolesový remorkér Beskydy je na Labi unikátem

S plavbou má spojený život i předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy Jiří Aster. V 70. letech začínal jako šífák, pak ve firmě zastával post náměstka. „Měl jsem na starosti provoz té zahraniční plavby, tam bylo 200 plavidel,“ vzpomíná.

Se společností prožil největší vzestup a sledoval i její pád. On sám je velkým zastáncem výstavby jezu u Děčína.

„Ubývá srážek a vody v Labi teče čím dál tím méně. Ty příčný stavby umějí řešit právě tenhle problém, a život je o kompromisech,“ vysvětluje Aster. Naráží přitom na vyjádření ochránců přírody, kteří tvrdí, že stavba jezu by zničila vzácné bahenní náplavy.

Model podoby nového jezu na Labi

„Kompenzační opatření jsou možná. Budou zahrnutá právě do posouzení vlivu stavby na životní prostředí,“ odkázal se na studii Technologické agentury České republiky na konci dubna ministr dopravy Martin Kupka z ODS.

Ani stavba jezu na dolním Labi už ale nevrátí do Děčína zašlou slávu lodní dopravy. Zbytky společnosti, která dnes slaví 100 let od svého založení, navíc vlastní od roku 2018 německé rejdařství Rhennus Group.

Spustit audio

Související