Čechie: z nestvůry sběratelský unikát

15. leden 2017
Hádankář

Údajně bylo všech typů této motorky vyrobeno jen na tři tisíce kousků. A když se začaly v Krásné Lípě v roce 1925 vyrábět sériově, některé noviny napsaly, že jsou to nestvůry. Ostatně motorky delší než tři metry (až 3,17 metru) do té doby skutečně nikdo neviděl. Čechie – Böhmerland.

Podle sběratele a fandy do těchto veteránů Zdeňka Novotného z Děčína není nejkrásnější pohled na svět ze sedla koně, ale právě ze sedadla Čechie. I když je jízda na ní trochu náročnější, jak přiznal: „Musíte si najíždět do zatáčky a počítat s tím, že stroj má snahu se sklápět. Ale jinak je jízda na tak těžké motorce příjemně klidná, nic nevibruje, dá se v pohodě jezdit bez držení,“ řekl před časem.

Stavbou motorky si Albin Hugo Liebisch, rodák ze Šluknova, který ale žil od dětství v Krásné Lípě, splnil životní sen. V Čechách své neobvykle dlouhé stroje prodával pod značkou Čechie, v Německu jako Böhmerland.

Motorka pro celou rodinu

Vyráběl je zhruba patnáct let v Krásné Lípě a později v Kunraticích u Šluknova až do roku 1939. Každý kus byl v podstatě originál. Měly nahradit rodinné vozidlo. Řidič mohl za sebou vozit dva lidi, na nejdelších strojích dokonce tři. Tak to bylo zapsáno i v technickém průkaze.

Motory byly dvou i čtyřtaktní. Jak rychle dokázaly jezdit, to záleželo nejen na stroji, ale i na odvaze řidiče a na dostatku prostoru. Od majitelů dnešních veteránů Čechie-Böhmerland tak můžete slyšet různé rychlosti. Údajně mohly silnější stroje dosáhnout i více než sto kilometrů v hodině.

Neobvyklé motorky můžete vidět na každoročním srazu v Krásné Lípě ‒ většinou ve žlutočervené nebo žlutozelené verzi. Není to náhoda. Liebisch totiž vyráběl ty první pro mladé, se zelenou barvou pro usedlejší pány.

Motocykl Čechie-Böhmerland

Už jen desítky

Kolik se Čechií-Böhmerland zachovalo až do dnešní dní? To se jen odhaduje, zřejmě jen desítky. Jsou ozdobou každé jízdy veteránů. A pokud byste si chtěli Čechii-Böhmerland pořídit dnes? Protože jde o unikát, dělají se samozřejmě i různé repliky a ty jsou levnější než veteráni. Ten nejdražíš se zatím prodal za dva miliony korun.

O tom, že jde o opravdu nadčasový stroj svědčí i to, že byla Čechie v roce 2005 zařazena mezi 100 ikon českého designu.

autor: ces
Spustit audio