Železničáři pokračují v přípravě tras rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Požádali Ústecký kraj o změnu zásad územního rozvoje

4. únor 2022 12:24

Správa železnic požádala Ústecký kraj o změnu takzvaných zásad územního rozvoje regionu. Úpravu potřebuje, aby mohla do plánů zanést nové trasy pro chystanou rychlodráhu z Prahy do Drážďan. Pokud by se trať stavěla podle původního plánu, bylo by problematické její napojení na krajské město. Krajští radní budou o žádosti jednat příští týden. Nově navržené trasy ale kritizují některé obce a města na Litoměřicku a Ústecku.

Podání žádosti o změnu zásad územního rozvoje Ústeckého kraje potvrdil Českému rozhlasu Dušan Gavenda ze Správy železnic. Podle ústeckého hejtmana Jana Schillera z hnutí ANO by mělo proces změny zásad územního rozvoje kraje projednat krajské zastupitelstvo ještě tento měsíc.

„Chtěl bych zdůraznit, že se jedná jen o aktualizaci. Nejedná se tedy o to, že bychom už teď na zastupitelstvu volili nějakou variantu,“ dodává Schiller.

Proti navrženým trasám vystupují například obce na Litoměřicku. Problematická je i pro některé obyvatele Chlumce na Ústecku a okolí. Petici proti navrženému vedení rychlodráhy tam podepsalo víc než 1500 lidí.

Obyvatelé Chlumce protestují proti stavbě Krušnohorského tunelu

Železničáři tam chtějí vlaky vést pod zemí mezi Chlumcem a Stradovem a vedení města se obává, že minimálně stavba zhruba 25kilometrového Krušnohorského tunelu obě sídla na několik let rozdělí. S tím město nesouhlasí a chce se proti tomu bránit.

„Město samozřejmě bude využívat veškerých kroků k tomu, aby se snažilo tu stavbu udržet v těch původních zásadách územního rozvoje – tam, kde měla být. Využijeme všechny možné cesty a právní kroky,“ uvedl před časem starosta Roman Zettlizer z uskupení Jsme pro Chlumec.

Železničáři teď pracují se třemi variantami vedení trasy – všechny počítají s tím, že budou vlaky na vysokorychlostní železnici stavět v Ústí nad Labem.

„Stejně jako v případě terminálu Praha-východ a Roudnice nad Labem plánuje Správa železnic na podobu a řešení ústeckého terminálu vyhlásit architektonicko-urbanistickou soutěž,“ potvrdil Dušan Gavenda ze Správy železnic.

O výsledné variantě se rozhodne až po změně zásad územního rozvoje kraje a vyhodnocení vlivu na životní prostředí a obyvatelstvo.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související