Zachránili řidiče z hořícího auta. „Bál jsem se, ale nemohl bych žít s tím, že jsem nic neudělal,“ shrnuje jeden ze zachránců
„Já osobně jsem se bál, ale nemohl bych s tím žít, kdybych se nepokusil udělat něco, aby tam neuhořel,“ vypráví jeden z trojice zachránců, Josef Aron. Podíl na záchraně lidského života mají také Michal Kašpar a Petr Sládek. Všichni tři jmenovaní pánové pracují jako policisté. Ve chvíli, kdy vše začalo, ale byli ještě mimo službu, v civilním oblečení, a do zaměstnání jeli společně autem.
„Jeli jsme společně do práce, když jsme si před obcí Černovice všimli vozidla v příkopu, kterému šel z motorového prostoru kouř. Rozhodli jsme se zastavit, otočili jsme auto a jeli jsme směrem k té dopravní nehodě. Při našem příjezdu už začaly z motorové části vozidla šlehat plameny. Nejdřív jsme nevěděli, jestli v autě někdo je, ale když jsme se podívali dovnitř, viděli jsme tam člověka na sedadle řidiče. Byl v bezvědomí,“ vzpomíná jeden ze zachránců.
Muži zkoušeli u řidiče otevřít dveře, aby ho dostali ven, ale nešlo to. Dveře byly vklíněné dovnitř auta, žádné páčidlo nebylo k dispozici a šlo o čas. V tu chvíli chlapi věděli, že jim nezbývá nic jiného, než rychle zvládnout požár.
V osobním autě, ve kterém přijeli, hasicí přístroj nebyl, tak začali zastavovat kolemjedoucí auta. I když byli jen v civilu, uspěli. Možná i proto, že projíždějící řidiči viděli plameny, a pochopili, že muži, kteří je zastavují, potřebují pomoc.
Jako policisté věděli, že má smysl zastavovat spíš velká vozidla nebo autobusy, protože ty musejí mít hasicí přístroj v povinné výbavě. Hned napoprvé to klaplo. Řidič dodávky hasicí přístroj měl a půjčil, a cisterna, kterou zastavili jako druhou, ho měla také.
K hořícímu autu se báli. Dobře věděli, co se může stát. Ale jen se dívat na to, jak jiný člověk uhoří, to nemohli.
Kapota motoru byla pootevřená, takže po vystříkání hasicího přístroje přestaly plameny šlehat a z auta se už jen kouřilo. Štěstí bylo, že Josef Aron byl kdysi u dobrovolných hasičů, a tak uměl s hasicím přístrojem zacházet. Vzápětí na pomoc přiběhl další muž, pravděpodobně řidič zastavené cisterny, a pomohl s odpojením baterie u havarovaného auta. Teprve v tuto chvíli se řidič havarovaného vozu probral a začal sténat.
Jak vzpomíná Josef Aron, s kolegy byli sehraní. Aniž by se nějak složitě domlouvali, každý z policistů automaticky dělal něco důležitého, co v danou chvíli pomohlo zvládnout kritickou situaci.
Petr Sládek se věnoval řidiči ve vozidle a spolu s Josefem Aronem ho uklidňovali, protože řidič chtěl auto za každou cenu opustit. Auto bylo ale tak zdeformované, že to nebylo možné – střecha a dveře vozidla byly promáčklé směrem na řidiče. Po nějaké chvíli a nemalé námaze se mužům podařilo dveře odstranit, aby se řidiči alespoň trochu ulevilo.
Michal Kašpar se ujal řízení dopravy. Čmoudící havarované auto lákalo čumily a hrozila další dopravní nehoda z nepozornosti nebo zácpa, kterou by se na místo nedostali hasiči a záchranka.
Všechny složky Integrovaného záchranného systému dorazily na místo do 10 minut, přesto těch 10 minut mohlo být bez pohotového a odvážného zásahu třech policistů pro zraněného řidiče v havarovaném voze fatální. Zraněného řidiče převzala letecká záchranná služba a v současné chvíli je prý mimo ohrožení života.
Petr Sládek, Michal Kašpar, Josef Aron – hrdinové žijící mezi námi. Báli se stejně jako my, ale svůj strach dokázali překonat. Také cítíte, že tito policisté naplnili heslo „Pomáhat a chránit“ na tisíc procent?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.