V Ústí nad Labem se představil první vodíkový vlak na světě. Pravidelně by mohl jezdit po kraji zhruba za 5 let
Na ústeckém hlavním nádraží se 25. května veřejnosti představil vodíkový vlak. Podle výrobce jde o první vlak na světě, který pohání vodíkový článek. Ten pak vyrábí elektřinu pro pohon motorů vlaku. Místo výfukových plynů navíc produkuje jen vodní páru.
Podle ústeckého hejtmana Jana Schillera z hnutí ANO by bylo teoreticky možné podobné vlaky na regionálních tratích v kraji potkávat už zhruba za 5 let.
„Kdyby záleželo jen na nás, tak ho objednávám ještě dnes, abychom skutečně byli těmi lídry, abychom měli lepší životní prostředí a samozřejmě abychom i šetřili – to je také důležité. Myslím si, že je to budoucnost. Záleží na tom, jak k tomu přistoupí objednatel, ať už Arriva nebo České dráhy. Bylo nám ale řečeno, že by byli schopni jezdit v roce 2027,“ uvedl Schiller.
I když je pořízení vodíkového vlaku dražší než nákup naftového, výsledný provoz je podle ředitele českého zastoupení společnosti Alstom Dana Kurucze levnější.
„Pořizovací cena je asi o 20 až 30 procent vyšší než u dieslové trakce, na druhou stranu jsou náklady na údržbu a opravy jsou minimální – jedná se v podstatě o palivový článek a membránu, není tam žádný točivý stroj, takže ty náklady pak tam jsou o 30 procent nižší,“ vysvětlil Kurucz.
Ústecký kraj by měl mít vodíku pro pohon autobusů i vlaků dost
Ústecký kraj má přitom pro využití vodíku výhodu – jako odpadní látku ho produkuje ústecká Spolchemie a také společnost Air Products v litvínovské chemičce.
V Ústí nad Labem pak chce město pořídit autobusy na vodík a vniknout má i plnící vodíková stanice u chemičky.
„Jsme připraveni začít stavět v okamžiku, kdy dostaneme zprávu od Evropské komise. Údajně by to měla komise projednávat na konci června. Jakmile bychom tedy měli jasno, tak bychom vyhlašovali výběrové řízení na zhotovitele,“ Dodal ústecký primátor Petr Nedvědický z hnutí ANO.
Související
-
Geodeti zaměřují na Ústecku trasu chystané rychlodráhy do saských Drážďan
Na Ústecku pokračuje hledání trasy nové rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Geodeti právě zaměřují vedení vysokorychlostní trati.
-
Obnovené vlaky na Kozí dráze už jsou součástí nového jízdního řádu
Vlaky se mají na Kozí dráhu vrátit na začátku turistické sezóny.
-
Ústecký kraj stále čeká na nové autobusy. Kvůli koronaviru jsou zpožděné i dodávky nových vlaků
Ústecký kraj stále nemá další autobusy pro krajského dopravce. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž dál projednává nákup 90 vozů od tureckého výrobce Otokar.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Komise rozpitvala jednání policie v den střelby na filozofické fakultě. Doporučuje trénink lokalizace
-
‚Očividně neústavní.‘ Soud zablokoval Trumpův výnos o neuznávaní občanství dětem narozeným v USA
-
Slavia nestačila na PAOK Soluň. V Řecku prohrála 0:2 a v Evropské lize končí
-
‚Vše bude odhaleno.‘ Trump odtajní spisy o vraždách bratrů Kennedyových a Martina Luthera Kinga