Ústí nad Labem chce využívat vodík jako pohon pro autobusy MHD

5. červen 2019

Odpadní vodík z výroby ve Spolchemii by měl sloužit jako palivo do autobusů MHD v Ústí nad Labem. Na spolupráci se vedení města i firmy dohodla v memorandu.

Je to jeden z bodů spolupráce mezi společností a městem, na kterém se obě strany nově dohodly.

Nápad využívat vodík jako palivo generální ředitel Spolchemie Daniel Tamchyna vítá: „My ten vodík pálíme, má pro nás energetickou hodnotu. Vyrábíme z něj páru, kterou pak spotřebováváme při výrobních procesech. Pokud město dotáhne ten projekt autobusové dopravy, což je projekt, který v Evropě na mnoha místech funguje, tak si myslím, že jde o příklad toho, jak by to mělo fungovat, a opravdu ty emise jsou pak nulové.“

S využitím vodíkového pohonu počítá podle primátora Petra Nedvědického z hnutí ANO také strategický plán udržitelné mobility.

„Je podmínkou jako strategický dokument pro příjem dotací v této oblasti. Navíc už jsou projednávány dotační tituly pro výstavbu vodíkové plnicí stanice a čtyř kusů autobusů,“ doplnil ústecký primátor.

Právě tyto autobusy by měly být takovými prvními vlaštovkami v Ústí.

Dotace jsou podle předsedy představenstva dopravního podniku města Martina Prachaře k pořízení autobusů i plnící stanice nezbytné.

„Ta vodíková doprava je dnes tak drahá, že by to bez dotací nebylo v možnostech města ani dopravního podniku. Jak ale sledujeme situaci v Evropě, tak se vodíková doprava dostává na první příčky zájmu a podpory, proto si troufám tvrdit, že po roce 2022 dotační tituly, které dosud byly na autobusy CNG typu, předběhne vodíková doprava, a právě ta bude preferovaným způsobem dopravy.“

Vedení města předpokládá, že vhodné dotační programy na vodíkovou dopravu by mohly být od roku 2022.

Spustit audio

Související