Ústecký kraj naráží na těžkosti s využitím vodíku. Vyřešit by ho mohlo 1. vodíkové fórum
V Ústeckém kraji by mohlo do roku 2030 jezdit až 65 autobusů na vodík. V regionu by taky mohlo být několik plnících stanic na tankování vodíku. Využití vodíku ale v Česku zatím naráží na překážky. O jejich řešení se od 26. do 27. září diskutuje v Ústí nad Labem na 1. vodíkovém fóru.
Jen v Ústeckém kraji jsou už dnes dva výrazné zdroje vodíků, a to v litvínovské a ústecké chemičce. Například ve Spolchemii jde o tzv. odpadní vodík, který vzniká při výrobě.
Právě původ vodíku je důležitý pro získání evropských dotací a současnou produkci vodíku v regionu vnímají dosud nastavená pravidla jako tzv. šedý vodík, kdy se na jeho výrobě podílí fosilní zdroje. To je podle hejtmana Jana Schillera z hnutí ANO nutné vyřešit.
„Já si myslím, že bychom měli ty autobusy a všechno využívat na vodík, který teď momentálně máme, i když to nebude úplně bezemisní. Ale máme ho, dá se říct, jako odpadní, tak bychom ho měli využívat a postupně se dostat až k tomu zelenému. A právě na těch technologiích u toho šedivého, odpadního, bychom se mohli naučit, jak to vyladit,“ shrnul Schiller.
Česko se snaží pro vodík dojednat výjimku u Evropské komise
Česko si proto snaží u Evropské komise vyjednat výjimku. „Aby ty podmínky byly mírnější, abychom mohli využívat i s dotační podporou vodík například nízkoemisní – třeba vytvářený s využitím jaderné energie nebo i vodík, který vzniká jako odpad u nás, ze stávajícího průmyslu,“ říká Gabriela Nekolová z Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje.
Vedle toho je podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Jakuba Unucky z ODS nutné vyřešit české zákony. „Česká legislativa nezná vodík. Energetický zákon na plničku vodíku je stejný jako na standardní atomovou elektrárnu,“ konstatoval.
Ústí nad Labem by mohlo být prvním městem s vodíkovými autobusy v Česku
Mezi projekty na využití vodíku v Ústeckém kraji je nejdál pořízení vodíkových autobusů a výstavba plnící stanice pro městskou dopravu v krajském městě. Ústí nad Labem ale musí uspět s žádostí o dotaci z Fondu spravedlivé transformace.
„Staneme se prvním městem v České republice, které bude mít své vodíkové autobusy, protože město Ústí už má všechno pro ten projekt připraveno – včetně stavebního povolení, vysoutěžených autobusů – takže teď už se skutečně čeká jen na to pomyslné přiklepnutí dotace k realizaci toho projektu,“ shrnula Gabriela Nekolová.
Fond spravedlivé transformace má Ústeckému, Karlovarskému a Moravskoslezskému kraji pomoci s přechodem regionů od těžby uhlí. První výzvu chce ministerstvo životního prostředí spustit v průběhu letošního listopadu.
Související
-
Hnutí ANO zahajuje v Ústí nad Labem povolební vyjednávání
V Ústí nad Labem začínají 26. září jednání o novém vedení města. Vítězné hnutí ANO se chce postupně sejít se všemi subjekty v zastupitelstvu podle výsledku voleb.
-
Oprava ulice Nová v Ústí nad Labem bude trvat déle. Navíc se prodraží o víc než milion korun
Rekonstrukce ulice Nová na ústeckém Střekově potrvá do konce října. Hotová měla být koncem prázdnin. Prodloužení termínu odsouhlasili radní.
-
Divadla v Ústí nad Labem se potýkají s problémy kvůli rostoucím nákladům na provoz
Činoherní studio i Severočeské divadlo v Ústí nad Labem řeší vyšší ceny energií, materiálů a inflaci. Zvýšené náklady se promítnou i do programu obou divadel.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Armádní letecká základna Kbely se chystá vystavit ruské letadlo. Někteří vojáci jsou proti
-
Maximální možný trest. Prokurátoři navrhli Pelicotovi 20 let za znásilňování manželky
-
Nákladní letadlo společnosti DHL havarovalo u Vilniusu. Jeden člověk zemřel, tři lidé jsou zranění
-
Dbalý u soudu tvrdil, že vlastní podíl na domě. Ten přitom dávno propadl státu