Ústecká univerzita hostí konferenci o výuce matematiky. Učitelé z Česka i Slovenska řeší, jak učit pubescenty

20. říjen 2023 13:41

Jak učit matematiku náctileté a jak u nich probudit zájem o studium, to jsou hlavní témata letošního ročníku matematické konference, kterou hostí Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na tamní Přírodovědeckou fakultu se tak sjelo na 130 učitelů a akademiků z Česka a Slovenska.

Na prvním stupni je opravdu potřeba hra a podpora té radosti z objevování, na tom druhém stupni, třeba v té deváté třídě, tam už je to opravdu o rozumu – o tom, že to dítě chce dostávat těžké úlohy a mít radost z toho, že na něco logicky přišlo,“ vysvětluje po jedné z pracovních dílen matematické konference Kateřina Szaffnerová z litoměřické Svobodné základní školy.

Na škole waldorfského typu podle ní nejde jen o počítání příkladů.

Já to právě dělám prostřednictvím toho uměleckého prvku v té výuce – jde pak o takový ten wow efekt. Prostřednictvím uměleckých prvků se to dá, protože ta matematika, a zvlášť geometrie, je opravdu krásná. Když se podíváte na Thaletovu větu a na tu konstrukci trojúhelníků v kruhu, to je tak krásné, že to ty děti musí oslovit,“ dodává Szaffnerová.

Matematika jako zábava?

Právě spojení různých přístupů k výuce matematiky je letos hlavním tématem matematické konference.

„Máme tady kolegy a kolegyně ze základních škol waldorfského typu a tam, kde se vyučuje takzvanou montessori metodou. To ty učitele z takových těch většinových škol obohacuje o to, co je pro ně specifické,“ vysvětluje Petr Eisenmann z Přírodovědecké fakulty ústecké univerzity.

Zároveň podle něj platí, že čím je žák starší, tím větší problém je ho k matematice nalákat. „Opravdu je pak jen a jen na učiteli, nakolik ukáže, že ta matematika je jednak užitečná, jednak i svým způsobem objevitelská a hravá,“ dodává Eisenmann.

Podle Michala Zamboje z Univerzity Karlovy je navíc potřeba se matematikou přizpůsobit žákům v pubertě. „Je to velmi důležité období života – mění se tam trochu abstraktní myšlení. Procházíme přitom z něčeho konkrétního, praktického, do něčeho, o čem už jen uvažujeme. Takže hledáme tady na té konferenci možná také to, jak projít mezi těmito dvěma stádii,“ uzavírá.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související