Učni z litvínovské odborné střední školy pracují během studia na reálných zakázkách. Zvykají si tak na praxi podnikání
Žáci devátých tříd základních škol na Mostecku stále dávají častěji přednost maturitním oborům před učilišti. Část dětí se ale stále na řemeslnické obory hlásí. Třeba Střední odborná škola v Litvínově Hamru motivuje své učně k řemeslu mimo jiné i tím, že v rámci studia pracují na skutečných zakázkách. Vydělává tím škola, učni i zákazníci.
Učeň třetího ročníku oboru truhlář Lukáš Jurček zpracovává materiál na výrobu kuchyňské linky. „Rozvíjím se hlavně v nábytkářství, takže dělám kuchyně, různý nábytek, vestavěné skříně a podobně,“ přibližuje.
Linku, kterou vyrábí, si zadal zákazník mimo školu – pracuje tedy na reálné zakázce, což je jiné, než pracovat na školní práci. „Jde tam hlavně o ten stres – když je to v rámci školství, tak tam je prostor na chyby. Když je to ale pro zákazníka, tak tam se prostě chybovat nesmí,“ konstatuje Lukáš Jurček.
Stres, který si ve škole osvojí při práci na skutečné zakázce, ho připraví na budoucí kariéru. „Určitě mi to hodně pomůže, že už znám ten stres, tu situaci. Vím, že chybovat nesmím, a naučí mě to právě praxe tady na škole,“ dodává.
Reálné zakázky pomáhají učňům i škole. A spokojení jsou i zákazníci
Učni pracují od třetího ročníku téměř výhradně jen na zakázkách školní truhlárny, a to od přijetí úkolu až po odevzdání zákazníkovi.
„Po celou tu dobu dělají na reálných věcech, tím získávají reálné zkušenosti. Naučí se to od té výroby až po to předání zákazníkovi,“ popsal vedoucí odborného výcviku truhlářů, uměleckých truhlářů a čalouníků Miroslav Findeis.
Na možnosti pracovat na reálných zakázkách nevydělávají jen učni, kteří tak při studiu získají poznatky z praxe, ale také škola.
„Nazýváme tuto činnost produktivní činností – pohybujeme se přitom v řádech kolem milionu korun ročně. Ty peníze pak pochopitelně vracíme zpět do vzdělávání. Žáci pak dostávají odměny z té činnosti – svůj výdělek. Škola pak nakupuje další učební pomůcky, které pomáhají rozvíjet ty obory,“ vysvětluje ředitelka Jitka Francírková.
Škola má ve všech svých oborech tolik zakázek, že musí některé z nich odmítat.
Související
-
Žáci čtvrté základní školy v Mostě mohou sledovat růst rostlin v hydroponické laboratoři
Nový způsob pěstování rostlin předvádí žákům na 4. Základní škole v Mostě. Na školní chodbě sestavili hydroponický skleník pro až stovku rostlin.
-
Teplické školy se jako první v Ústeckém kraji zapojily do projektu Trenéři ve škole
Přivést děti ke sportu i v jejich volném čase pomáhá základním školám projekt Trenéři ve škole, do kterého se od září se svými deseti školami zapojily taky Teplice.
-
Vysoká Pec na Chomutovsku chce postavit novou budovu školy a školky metodou design and build
Ve Vysoké Peci chtějí vybudovat novou školu pro celý první stupeň a dvě třídy mateřské školy. Obec ji chce stavět metodou, při které nehrozí doplatky za vícepráce.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rusko jaderné zbraně nevyrábí, ale modernizuje. O změně doktríny se hovoří už měsíce, říká analytička
-
V neděli evakuační vrtulník nepracuje. Švýcaři, kteří uvízli v údolí Saas, se tak nemají jak dostat pryč
-
Končí řada tropických dní, teploty v pondělí klesnou až o 15 stupňů. Na Sněžce by ve čtvrtek mohlo i sněžit
-
Nečekané bouře zasáhly jih Maroka a Alžírska, prší i na Sahaře. Povodně si vyžádali nejméně pět obětí