„Tichá linka“ pomáhá neslyšícím na úřadech v Mostě, Ústí nad Labem, Litoměřicích a nově i v Jirkově

13. duben 2018 13:20

Neslyšící mívají často problémy, pokud si chtějí vyřídit své záležitosti na úřadech, v nemocnicích i na jiných místech veřejného života. Většina úředníků totiž nezná znakovou řeč a neumí s neslyšícími komunikovat. Problém řeší tzv. „Tichá linka“.

Jde o službu, v rámci které se 24 hodin dá spojit prostřednictvím chytrého mobilního telefonu nebo tabletu s tlumočníkem, který pak celý rozhovor převede do znakové řeči.

V Ústeckém kraji službu využívají například městské úřady v Mostě, Ústí nad Labem, Litoměřicích a nově i v Jirkově na Chomutovsku.

„Když přijdou na úřad, jsou bezradní. A teď, když neměli možnost si objednat tlumočníka, jde na úřad neslyšící sám, protože si myslí, že to zvládne. Stane se ale pravý opak, protože úřednice většinou nemají snahu s neslyšícími pracovat,“ popisuje Renata Kopsová z obecně prospěšné společnosti Tichý svět situaci, kterou často zažívají neslyšící na úřadech.

Služba Tichá linka je možností, jak situaci řešit. Neslyšící přijde na úřad, který službu nabízí, vyzvedne si tam tablet (pokud nemá chytrý telefon) a zavolá prostřednictvím videohovoru na Tichou linku. Tam je připraven tlumočník do znakové řeči. Neslyšící pak navštíví příslušný odbor radnice a prostřednictvím videohovoru s tlumočníkem komunikuje s úředníkem.

Tichá linka nepomáhá jen na úřadech

Tichá linka ale nenabízí pomoc jen na úřadech: „Neslyšící tuto službu využívají například i tehdy, když chtějí komunikovat s rodinou, reklamovat zboží, mohou si zavolat do obchodu,“ vypočítává Karin Vaňková z o.p.s. Tichý svět.

O tom, že neslyšící jsou za službu on-line tlumočení rádi, svědčí i mnohé ohlasy, říká za Tichý svět Monika Hajnová: „Máme ohlasy, že se přestávají bát chodit na úřady – cítí se sebejistěji, samostatněji, mohou si to vyřídit sami a nepotřebují k ruce rodinného příslušníka nebo kamaráda.“

Tichá linka funguje 24 hodin denně po celé republice. Stále častěji ji využívají i neslyšící v Ústeckém kraji: „V rámci Ústeckého kraje jde ročně zhruba o 2000 hovorů, takže je to služba často využívaná,“ konstatuje Karin Vaňková a pokračuje: „Tablety máme i v nemocnicích a nedávno byly zprovozněny i tablety České správě sociálního zabezpečení po celé České republice.“

Místa, kde si mohou neslyšící půjčit tablet a využít on-line tlumočení, jsou označena speciální samolepkou. Neslyšící ji najdou na městském úřadě v Ústí nad Labem, Litoměřicích, Mostě a nově i v Jirkově na Chomutovsku.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související