Studenti krupského gymnázia se ve studentských firmách učí podnikat a uspět v reálném životě

8. únor 2024 08:45

Založit a vést vlastní firmu zkoušejí studenti Biskupského gymnázia v Krupce-Bohosudově na Teplicku. Studenti přijdou s nápadem, který pak uskuteční. A to se vším, co k tomu patří – tedy včetně nákupu materiálu, výroby, propagace i samotného prodeje nebo vedení účetnictví.

„Právě navlíkám na nýty minerální korálky – tohle je zrovna jaspis,“ vysvětluje Julie Abrahámová, zatímco tvoří náušnici.

Devítičlenný tým firmy Rockit má podle Anny Holubové úkoly rozdělené: „Vyrábíme, někteří přitom mají i speciální funkce – třeba ředitel financí, který se výrobě nevěnuje, ale kontroluje nám příjmy a výdaje. Nebo tady máme hlavního designera firmy, Honzu.“

S programem pro firmu Maluma na výrobu přívěsků z pryskyřice zase přišla Lucie Šlapáková: „Původně to chtěla vyzkoušet moje mamka, tak mě napadlo tady to a kolegové s tím souhlasili.“

Studenti své výrobky také sami prodávají. Třeba firma Cameneo podle svého mluvčího Tomáše Vlasatého nabízí originální obrázky s přírodními a skleněnými kameny. „Už jsme objeli spoustu jarmarků. A už jsme byli i na Expu, což je v Hradci Králové,“ dodává.

Studentské firmy v Krupce, výroba šperků z minerálů

Škola se projektu poprvé zapojila v loňském školním roce. Kateřina Hábová tehdy aranžovala sukulenty do skleněných nádob. „Přineslo mi to zkušenosti, jak hospodařit s penězi. Nebo i komunikaci s lidmi mám teď díky tomu lepší,“ shrnuje.

Některé firmy se už i prosadily na trhu

Pomohla i škola – třeba firmě, která vyráběla pečené čaje. „Všechno jsme pekli tady ve škole. Paní ředitelka nám dala takový dar, že jsme mohli používat školní elektřinu a zdroje,“ přibližuje Matyáš Vondrák, který zastupuje firmu Itara, zaměřující se na pečené čaje z jablek, šípků, zázvoru nebo pomerančů.

„První náklady jsme zaplatili všichni tak, že jsme dali na společné konto každý 500 korun. Z toho jsme pak udělali první várku. První akce se nám vyplatila natolik, že se nám to třikrát vrátilo. A od té doby jsme byli už jen v plusu,“ dodává Vondrák.

Prosperoval také výrobce zapečených müsli, CitaFit, za kterým stojí Anastázie Zvoníková. „Určitě bychom tu firmu nechtěli nechat jen tak zaniknout – byl to skvělý nápad, který byl docela úspěšný,“ konstatuje.

Zisk si studenti spravedlivě dělí. Podle učitelky Jitky Helebrantové, která školu do projektu studentských firem přihlásila, ale myslí také na charitu.

Spustit audio

Související