Správa národního parku České Švýcarsko vydala negativní posudek pro stavbu plavebního stupně na Labi u Děčína
Správa národního parku České Švýcarsko vydala rozhodující posudek, který se týká stavby plavebního stupně na Labi u Děčína. Podle něj se vzácné říční náplavy nedají v případě stavby vodního díla ničím nahradit.
Přitom stanovení takzvaných kompenzačních opatření bylo klíčové pro schválení koncepce vodní dopravy.
„Kaňon Labe není cenný jen v národním měřítku. Česká republika se zavázala vůči Evropské unii z vlastní vůle k tomu, že bude tuto lokalitu chránit i na evropské úrovni,“ uvádí do problematiky mluvčí parku Tomáš Salov a vysvětluje, že v labském kaňonu jsou vyhlášené dvě evropsky významné lokality – Labské údolí a Porta Bohemica.
Správa parku vycházela při zpracovávání posudku o kompenzačních opatřeních ze dvou expertních studií a čtyř stanovisek dalších akademických a odborných institucí.
Odborníci představili veřejnosti podobu nového jezu na Labi
Odborníci z řad architektů, projektantů ale také lidé, kteří zpracovali dopad vodního stupně na Labi na ekologii představili jez široké veřejnosti v Děčíně. Záštitu nad celou akcí převzal ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok, který se jí také zúčastnil. Vyslovil se pro vypsání referenda o vodním stupni na Labi.
„Nezbylo než konstatovat v tom stanovisku, že ten biotop není možné kompenzovat ani technickými prostředky ani jinými postupy. Proto jsme museli vydat negativní stanovisko ke koncepci vodní dopravy,“ doplňuje Salov.
Ministerstvo dopravy, které na posudek správy parku čekalo, se v mailové korespondenci vyjádřilo následovně: „Ve spolupráci s Ředitelstvím vodních cest se podrobně zabýváme celým textem stanoviska, včetně podkladů, které jsme od správy národního parku České Švýcarsko obdrželi.“
Další postup bude výsledkem diskuze uvnitř samotného resortu. Ředitelství vodních se k celé věci zatím příliš vyjadřovat nechce.
„Momentálně čekáme na schválení koncepce vodní dopravy,“ říká mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Koncepce vodní dopravy nemůže být bez kladného posudku správy národního parku schválená
Ředitelství vodních cest tak musí počkat, jak se situace vyvine dál. Navíc mu ministerstvo životního prostředí vrátilo už v roce 2016 k přepracování dokumentaci o posouzení stavby na životní prostředí, takzvanou EIA. Mělo tam jako zhotovitel stavby zapracovat právě možná kompenzační opatření.
Podle všeho je teď míč na straně ministerstva dopravy. K negativnímu posudku správy parku se tiskový odbor vyjádřil následovně: „S pohledem národního parku nejsme spokojeni.“
„Tady to je ryze odborná diskuze. To není otázka spokojenosti, nebo nespokojenosti,“ říká mluvčí parku Tomáš Salov a dodává: „V tomto znění není možné koncepci vodní dopravy schválit.“
Podle Salova měla Správa parku určit kompenzační opatření nejen pro unikátní bahnité náplavy, ale také pro bobra evropského. Kvůli nemožnosti nahradit náplavy žádným známým způsobem se bobrem správa už nezabývala.
Proti stanovisku parku není možné se odvolat.
Související
-
Vedení Ústeckého kraje chce po vládě urychlení výstavby jezu na Labi
Při výjezdu vlády v demisi do Ústeckého kraje se řešilo i vybudování jezu u Děčína, se kterým nesouhlasí někteří ekologové.
-
Zařazení dolního Labe na seznam Natura 2000 zkomplikuje...
Labské údolí bude na seznamu evropsky chráněných území Natura 2000. Včera (2.5.) o tom rozhodla vláda. Reagovala tak na požadavek Evropské komise. Česko rozhodnutí ...
-
Podle německých ekologů není plánovaný jez na Labi veřejným...
Vláda chce přijmout koncepci vodní dopravy, která obsahuje konkrétní záměr výstavby jezu na Labi v Děčíně. Minulý týden přijala usnesení, že veřejný zájem na výstav...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Před zatčením policie lidi brutálně bije a nahání je do stanic metra i kostelů, popisuje protesty Gruzínka
-
Schodek 241 miliard korun a vyšší platy v justici. Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok
-
Výzkumníci zjistili totožnost více než 300 ukrajinských dětí deportovaných do Ruska
-
‚Ofenziva, která překvapila všechny.‘ Co se děje v Sýrii? Proč došlo k eskalaci? A jaký bude další vývoj?