Senioři mají tendence se v jídle odbývat, říká nutriční specialistka

14. červenec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Senioři u jídla

Kvalitní zdroj živin v potravinách je důležitý pro každého z nás. Dvojnásob to platí pro malé děti a seniory. Ti tento fakt ale často opomíjejí a snaží se na potravinách, jednom z nejdůležitějších faktorů, šetřit, co to jen jde.

Mnoho seniorů se v jídle odbývá. Roli v tom hrají nejčastěji peníze, zdraví a často i konzervatismus, kdy se bojí vyzkoušet nové potraviny a chutě, které z mládí tolik neznají.

V jejich jídelníčku chybí převážně ryby, maso a kvalitní potraviny.

„V létě je jídelníček díky sezónnímu ovoci a zelenině bohatší, ale v zimním období tento základ chybí,“ říká Nikola Homzová, nutriční specialistka.

Senioři podle specialistky nejsou zvyklí nakupovat mraženou zeleninu, která v sobě obsahuje také nutriční hodnoty, jako zelenina čerstvá. „Obejdou mrazáky a říkají si, že když to nemají v čerstvé podobě, tak to nevadí a tyto živiny a vitamíny doplní zase až v sezóně.“

Dalším častým argumentem, proč se senioři odbývají v jídle je, že si nechtějí vařit jen pro sebe. „Pokud jsou senioři sami, jsou odkázáni na pomoc rodiny, nebo jedí velmi jednoduchá jídla. Například chleba, bůček“ Tyto stravovací návyky jsou ale nezdravé a mohou seniorům i ublížit.

Nechcete si vařit? Nechte si oběd dovézt

Jednou z variant, jak zajistit seniorovi kvalitnější stravování, jsou služby pečovatelských zařízení. Ty nabízejí i dovoz obědů, které by měly být nutričně vyvážené a dostatečně výživné. V takovýchto zařízeních jsou totiž často nutriční terapeuti, kteří na obsah jídel dohlížejí a snaží se podat seniorům co nejlepší jídlo.

Důležité je také o jídle komplexně přemýšlet. Pokud jdeme na nákup, je dobré si promyslet, co v následujících dnech chceme vařit a podle toho nakoupit.

Aby byl jídelníček vyvážený, neměl by nám v našem nákupním vozíku chybět základ: zdroj sacharidů (pečivo, trvanlivější potraviny jako je rýže, semolinové těstoviny, luštěniny), zdroj bílkovin (maso), mléčné produkty (nejlepší jsou kysané, protože jsou pro naše tělo lépe stravitelnější a kvalitnější), ovoce a zeleniny, a také bychom neměli zapomenout na kvalitní tuky.

Nesmíme zapomenout, že v dnešní době je dvojí kvalita zboží. Mnoho potravin je, podle specialistky, ochuzeno o důležitou část suroviny. Proto bychom si měli vybírat kvalitnější suroviny, které nám zajistí dostatek živin.

Poslechněte si celý rozhovor z přiloženého audiozáznamu. Přejeme vám pohodový poslech!

autor: Kateřina Klabzubová
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?