Remorkér Beskydy – poslední mohykán na Labi
Naposledy v tomto roce se remorkér otevřel návštěvníkům. Další šanci budou mít lidé až na jaře. Bývalo jich více, bratrů a sester, tažných zadokolesových motorových remorkérů. Šumava, Tatry, Kamýk, Lipno nebo Jeseníky skončily ve šrotu anebo jsou z nich restaurace. Zbyl už jediný, který od roku 1956 stále pracuje – remorkér Beskydy. V současné době kotví na Labi v Děčíně na překladišti u Střelnice.
Kormidelnu, kajutu strojníka, strojovnu s hlavním motorem, zadní a přední kotevní naviják, vlečný naviják, to všechno zajímá návštěvníky, kteří si mohou s průvodcem Beskydy prohlédnout každou poslední sobotu v měsíci. Letos měli poslední možnost 27. října 2018. Další bude zase na jaře.
Loď Beskydy postavili k vlečení lodí s nákladem, ale bez pohonu – nákladních vlečných člunů. Konstrukce lodi je upravena k co nejmenšímu ponoru, aby mohla plout na řece s malou hloubkou vody. K pohonu využívá naftový motor.
V roce 2016 byl remorkér Beskydy vyhlášen kulturní památkou České republiky. Je ve správě státní organizace Ředitelství vodních cest ČR a poskytuje veřejné služby všem lodím. Jejím současným úkolem je zajišťovat přípřež lodím v období omezených ponorů na Labi a tím jim umožnit plout s mírně vyšším ponorem. Stát tímto postupem alespoň částečně nahrazuje nedostatečné plavební podmínky na Labi.
Kolik Beskydy utáhnou a jaké zboží za svou více než šedesátiletou kariéru vozily, si poslechněte v rozhovoru redaktorky Evy Bucharové s historikem plavby, Pavlem Balcarem a loďmistrem Vítem Plánským.
Zdroj textu: publikace Remorkér Beskydy autora Pavla Balcara
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.