První ročníky středních škol v Ústeckém kraji navštěvuje až o čtvrtinu víc dětí, než jich odejde z těch základních

16. leden 2024 13:10

V prvních ročních středních škol v Ústeckém kraji je až o čtvrtinu víc studentů, než kolik jich v daný rok dokončí základní školu. Stává se to kvůli přestupům z jiných škol. Vyplývá to z dat krajského odboru školství.

Největší problém je u odborného školství. Změnu by mohlo přinést lepší kariérní poradenství na základních školách.

„Přijali jsme 351 žáků, a když to vezmu, tak z toho počtu nám opakuje 15 žáků, přestupem jsme pak přijali osm žáků, takže řádově je to šest až sedm procent,“ popisuje svoji zkušenost ředitel střední průmyslové školy Resslova Jaroslav Mareš.

Celokrajská čísla jsou podle vedoucího krajského odboru školství Romana Kováře ještě vyšší.

„V prvních ročnících máme zhruba o čtvrtinu žáků víc, než by jich tam teoreticky mělo být. Může se stát, že si žák vybere obor, který ho třeba nebaví, nebo zjistí, že na něj nestačí, tak pak zkrátka opakuje, nebo přestoupí na jiný obor a ten první ročník opakuje,“ vysvětluje Kovář.

Větší množství studentů prvních ročníků přiznává i ministerstvo školství. Jak vysvětluje mluvčí Emanuel Vittek, v prvních ročních středních škol bylo v celém Česku v loňském školním roce zhruba o 18 000 dětí víc, než kolik jich odešlo ze základních škol. „Nasvědčuje to tomu, že někteří žáci přicházejí do prvních ročníků středních škol například z trhu práce, jiných středních škol, nebo nově i ze zahraničí,“ dodává Vittek.

Český školní systém přestupy mezi středními školami nezakazuje

Podle ředitele ústecké průmyslovky Jaroslava Mareše vzdělávací systém podobné přestupy toleruje. „Bohužel náš školní systém toto nezakazuje a žák může kdykoliv přihlásit, a to i když už předtím absolvoval rok, dva nebo tři, nebo i v případě, že přechází z jiného oboru,“ dodává.

Částečným řešením by mohlo být lepší poradenství o výběru dalšího studia – už na základní škole.

„Dovedu si představit to, že stát sníží přímou vyučovací povinnost učitelům, kteří mají na starosti kariérové poradenství, aby se této problematice mohli opravdu pořádně věnovat, protože jinak tomu státu v důsledku utíká spousta peněz,“ uzavírá vedoucí krajského odboru školství Roman Kovář.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související