První let letadlem: Jan Kašpar se pustil do vývoje vlastního letadla
Inženýr Jan Kašpar pilotoval první český dálkový let letadlem. V roce 1911 se mu podařilo přeletět z rodných Pardubic až do pražské Chuchle.
Narodil se do rodiny zámožného hoteliéra a už v mládí se zajímal o technické obory. Byl jedním z prvních, co vlastnili motocykl, věnoval se automobilovému závodění. Svou pravou vášeň však nalezl v aviatice. Pokoušel se zkonstruovat vlastní létací stroj, nejdříve se svým bratrancem Čihákem, později sám. Se strojem se mu však nedařilo vzlétnout. Nakonec tedy zakoupil stroj Bleriot a začal podnikat pokusné vzlety. Ty se staly mezi obyvatelstvem senzací. Po těchto zkušenostech se znovu pustil do vývoje vlastního letadla, tentokrát již úspěšně.
Slavný let na trase dlouhé 121 kilometrů provedl ve výšce zhruba 800 metrů a trval 92 minut. Při jednom z pozdějších letů havaroval, ale přežil a nadále provozoval leteckou školu. Jeho aviatickou kariéru přerušila první světová válka. Musel převzít péči o rodinný majetek. Vinou špatných obchodů ale upadnul do dluhů. V chudobě a zřejmě i pod vlivem duševní nemoci spáchal sebevraždu – otrávil se benzinovými plyny.
Prvního českého pilota Jana Kašpara dnes připomíná socha na pěší zóně v Pardubicích a busta na pražském letišti.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka