Pomocí nanotechnologií zkoušejí ústečtí vědci snížit hořlavost lithiových baterií pro elektromobily

10. duben 2025 09:42

Vědci z ústecké Univerzity Jana Evangelisty Purkyně se podílejí na vývoji baterií pro elektromobilitu, které nebudou snadno hořet a vybuchovat a budou plně recyklovatelné.

Fakulta životního prostředí patří mezi 11 členů mezinárodního týmu, projekt je tříletý. Po prvním roce se vědci k předání dosavadních zkušeností sešli v Ústí nad Labem.

Pokrok zaznamenat jak tým, který vyvíjí folii, která má omezit výbušnost baterie, tak i tým, který už teď umí využít a recyklovat všechny součásti běžně dostupných baterií.

„Když vezmete kovový sodík, funguje to stejně jako to lithium, které je v té kovové baterii – dostane se do kontaktu s vodou a udělá bouřlivou reakci. To lithium by ji udělalo ještě bouřlivější, začalo by nám to tu hořet. K tomu dojde například při nehodě, kdy se baterie mechanicky poškodí a vy začnete to auto hasit vodou,“ vysvětluje na pokusu se sodíkem Jiří Orava, vedoucí české části projektu z Fakulty životního prostředí UJEP.

Výsledkem projektu má být bezpečnější, plně recyklovatelná baterie

Jeho tým proto pro lithiové baterie vyvíjí tenké plastové fólie s nanočásticemi, které jsou uvnitř baterie, a které by měly vylepšit bezpečnost baterie.

„Spolupracujeme s firmou, která nám dodává komerční lithiové baterie z elektromobilů. My je teď umíme kompletně zrecyklovat a připravujeme i nové materiály – s vizí, že by měly být recyklovatelné,“ dodává Orava.

Podle Spyrose Yannopoulosze, hlavního koordinátora celého projektu, je důležité se jednou za rok sejít s celým týmem. Dílčí skupiny se radí častěji online.

Finální produkt pak bude určen pro hlavního partnera – firmu, která ve Francii staví novou továrnu Gigafactory.

Spustit audio

Související