Omezení rychlosti nemá znepříjemňovat jízdu řidičům. Je tu pro nás

22. listopad 2012

Omezení rychlosti na našich silnicích by nemělo být proto, aby nám řidičům znepříjemňovalo a zdržovalo cestu. Proč tedy musíme, hlavně ve městě, zpomalit třeba na padesát a někdy dokonce až na třicet kilometrů v hodině?

První omezení rychlosti se u nás objevilo už v roce 1900 ještě za Rakousko-Uherska. Tehdy se tomu říkalo "vyhláška o jízdě silničními parostroji". V osadě takový stroj nesměl jet rychleji než běžící kůň a na některých místech dokonce tehdejší automobily musely zpomalit na rychlost jdoucího chodce.

Dbalo se také na to, aby nebyla plašena zvířata, hlavně koně táhnoucí povozy. Novodobé pojetí, tak jak ho známe v podstatě do dneška, je platné od roku 1979, kdy se omezení rozšířilo o další údaje, týkajících se především silnic mimo obce. Další, pro nás motoristy podstatná, změna byla v roce 1997, od kdy můžeme na dálnici jet 130 km/hod. Zajímavé přitom je, že například po roce 1971 nebyla rychlost na dálnici vůbec omezována.

Rychlost v obci byla po roce 1997 snížena z šedesáti kilometrů v hodině na padesát. Právě na rychlosti v obci vám teď ukážeme, že toto omezení není jen výmysl jakéhosi úředníka od stolu.

Při mnoha testech se zjistilo, že při této rychlosti řidič v automobilu, který je v dobrém technickém stavu, stihne zastavit včas před přechodem, vstoupí-li do něj nečekaně chodec.

Vyjádřeno čísly je na suché vozovce brzdná dráha při padesátikilometrové rychlosti čtrnáct metrů. Při sedmdesátikilometrové rychlosti už je to ale dvacet osm metrů. Tato vzdálenost se ovšem za mokra prodlouží na třicet osm metrů.

Dalším problémem je brzdění. Jak se ukazuje, jen málokterý řidič umí správně brzdit. Na druhou stranu reakce na extrémní situaci může být u každého úplně jiná. Když se tedy na silnici objeví nečekaná překážka, což může být samozřejmě i chodec, vyšlápneme spojku a tím odpojíme hnací sílu. To dělá většina řidičů automaticky.

Poté je ale důležité sešlápnout brzdový pedál co nejsilněji, asi jako kdybyste chtěli rozšlápnout plechovku od piva. Kola v tu chvíli musíte mít rovně. V brzdění nepolevujte až do té doby než auto úplně zastaví, naopak snažte se vynaložit ještě větší sílu. Podívat se přitom do zpětných zrcátek, jestli vůz za vámi není příliš blízko, zvládne asi jen málo kdo. Během jízdy tedy raději kontrolujte, co se za vámi děje a jak blízko jsou ostatní auta.

autor: Milan Král
Spustit audio