Odborník: Tunely v Ústí jsou nesmysl

14. září 2011
Také obyvatelé Olšinek podepisovali petici proti tunelům

Tunely a mosty v návrhu územního plánu města Ústí nad Labem už nebudou zakresleny jako veřejně prospěšná stavba. Bude tam pro ně vymezena tzv. územní rezerva. Oznámil to náměstek primátora Jan Řeřicha, ačkoliv dříve prohlásil, že bude požadovat jiné dopravní řešení.

Na systém tunelů a mostů nemá město peníze a stát je stavět nechce. Pokud by tedy někdo opravdu o jejich výstavbě uvažoval, bude to až za několik možná i desetiletí. S avizovanou změnou ale nesouhlasí iniciativa Stop tunelům, která se také obrátí na zastupitele.

Kdyby architekti dostali za úkol vymyslet úplně nové dopravní řešení, jak původně prohlašoval náměstek primátora Jan Řeřicha, znamenalo by to zdržení v procesu schvalování nového územního plánu.

„Na několik let jsme pozastavili změny územního plánu. Na to teď čekají hlavně lidé, kteří si chtějí postavit rodinný dům,“ odůvodnil Řeřicha, proč chce dodržet zastupitelstvem stanovený termín konec letošního roku.

Veřejné prospěšná stavba v podstatě znehodnotí majetek v trasách tunelů a mostů, zabrání jakýmkoliv zásadnějším stavebním úpravám domů či areálů firem.

Územní rezerva vymezuje širší pás s konkrétním určením. Už by život lidí tolik neomezila, prakticky ale zabrání jakémukoliv rozvoji v dané lokalitě. Kdyby ji chtěl někdo přece jen využít, musel by navrhnout změnu územního plánu a ta by prošla celým schvalovacím procesem včetně veřejného projednávání.

„Územní rezerva znamená, že ani do doby výstavby nebudou znehodnoceny nemovitosti,“ tvrdí Jan Řeřicha s odvoláním na odborné posudky. S tím ale nesouhlasí Jan Kvapil z iniciativy Stop tunelům: „Je to výsměch. Ceny možná zůstanou tabulkově stejné, ale jejich tržní hodnota klesne.“

Iniciativě jde o to, aby systém tunelů a mostů v územním plánu vůbec nebyl. V posudku od renomovaného architekta a urbanisty Ivana Lejčara, který si iniciativa nechala vypracovat, mimo jiné stojí, že už nyní dálnice D8 tvoří městský polookruh. Při dálkových cestách umožňuje neprojíždět centrem města. Samotná vnitřní síť silnic je pak dostatečně hustá a vyhovuje potřebám nezbytné vnitroměstské automobilové dopravy.

V posudku architekt Lejčar také poukazuje na finanční nereálnost staveb a na to, že tunely jsou zastaralé řešení. V zájmu města by podle něj bylo posunout termín schvalování nového územního plánu a přepracovat ho. Právě to bude iniciativa Stop tunelům po zastupitelích požadovat.