Moldavská dráha oslaví v příštím roce 140 let. Zatím se ale nedaří vrátit zpátky koleje, které kdysi vytrhala Rudá armáda

14. červen 2024 15:29

V roce 1885 vznikla Moldavská dráha. Vedla z Mostu přes Osek, Dubí a Moldavu v Krušných horách do saského Holzhau a Freibergu. V minulosti sloužila k přepravě dřeva, uhlí i stříbra. V roce 1945 vytrhala Rudá armáda na německé straně osm kilometrů kolejí. Češi se posledních 30 let snaží opravovat a zachraňovat bývalé nádražní budovy, které k trati patřily. Němci bojují za dostavbu kolejí k českým hranicím.

Podle vedení Českojiřetínského spolku, který se na české straně o propojení železnice zasazuje, nejprve komplikovalo dostavbu kolejí rozhodnutí českého i saského ministerstva dopravy. Oba úřady se před zhruba 20 lety nezávisle na sobě shodly, že nebudou podporovat malé regionální tratě. Postupem času ale svá stanoviska přehodnotily.

Další kroky brzdí nevyřešené vlastnické otázky

Na české straně spolky usilují o obnovu starých nádraží při trati, v Sasku bojují za dostavbu železnice k českým hranicím. Saská vláda má dokončenou studii proveditelnosti, ta ale opomněla řešit majetkové a právní otázky.

„Studie obsahuje většinu otázek, které bylo potřeba řešit, ale soustředí se zejména na ekologii a finance, ale bohužel se nesoustředila na právní a vlastnické otázky. Teď bude objednána analýza právních a majetkových poměrů – ta by měla odstartovat další kroky,“ říká za Českojiřetínský spolek Petr Fišer. Jednání, na jehož konci by měla být všechna potřebná povolení k dostavbě tratě, se tedy opět prodlouží.

Ústecký kraj získal dotaci na záchranu nádraží v Louce u Litvínova

Českojiřetínský spolek usiluje dlouhodobě o obnovu starých nádražních budov u Moldavské dráhy. Obnovu nádraží na Moldavě v Krušných horách komplikují majetkové a právní záležitosti, budovu na dolním nádraží v Oseku zřejmě čeká demolice. Podaří se ale zachránit asi nejdůležitější historické nádraží v Louce u Litvínova.

Jde o stanici, kde se setkávaly historické železnice – Moldavská dráha a Duchcovsko Podmokelská, takzvaná Kozí dráha. Ústecký kraj budovu získal od Správy železnic a teď i dotaci ve výši více než pěti milionů korun na projektovou dokumentaci k obnově budovy.

„V tuto chvíli jsme dostali zprávu, že dotace na projektovou dokumentaci byla schválena, takže je evidentní, že by ta dokumentace měla připravit revitalizaci celého nádraží i připravit vnitřní expozici, včetně nábytku. Jsme už za polovinou našeho snažení, tak doufáme, že to všechno vyjde,“ popsal náměstek hejtmana Jiří Řehák za Spojence pro kraj.

V bývalé budově nádraží v Louce u Litvínova se počítá s turistickým infocentrem, museální železniční expozicí i kavárnou. Hotovo by mělo být v roce 2029.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související