Hodnota vytěžitelného lithia v Krušných horách přesahuje zřejmě 7 miliard dolarů. O jeho těžbě chce ČEZ rozhodnout v roce 2023

25. srpen 2021 12:08

Finální rozhodnutí o těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách na Teplicku padne zřejmě do dvou let. Kov je zásadní surovinou pro výrobu autobaterií. Plány na těžbu teď procházejí posouzením vlivu na životní prostředí. Skupina ČEZ také čeká na výsledky studií proveditelnosti a zpracování lithia. Ty mají dát opověď například na to, jak by se vytěžený nerost zpracovával.

„Nemůžeme udělat parciální rozhodnutí jen o těžbě, pokud nebudeme mít hotovou i tu část toho zpracování, a to bude v roce 2023. To znamená, že finální rozhodnutí o tom, že jdeme opravdu do komerčního využití, padne v roce 2023,“ informoval generální ředitel skupiny ČEZ Daniel Beneš na setkání v cementárně v Čížkovicích na Litoměřicku.

Právě tam testují vědci z VŠCHT technologii, která by měla umět získat lithium z vytěžené rudy šetrnějším způsobem.

Během 20 let by se z Krušných hor mělo vytěžit lithium za 150 miliard korun

Těžaři plánují na Cínovci na Teplicku vytěžit během 20 let zhruba 40 milionů tun rudy, která lithium obsahuje. Hodnota získaného výrobku přesahuje 7 miliard dolarů, tedy zhruba 150 miliard korun.

„Dnes je cena toho hydroxidu lithného nějakých 14 až 15 tisíc dolarů za tunu. Když to sečtete, můžeme se bavit o nějakých 500 tisících tunách toho finálního produktu během těch 20 let,“ uvedl Pavel Čmelík ze skupiny ČEZ.

Vzorek hydroxidu lithného

Získané lithium chce skupina ČEZ zpracovávat v továrně na výrobu autobaterií. Ta by mohla vzniknout na místě současných elektráren v Prunéřově na Chomutovsku a mohla by vyrobit baterie až pro 800 tisíc elektromobilů.

Při těžbě i zpracování lithia by mohli najít uplatnění lidé, kteří v současnosti pracují na hnědouhelných lomech Bílina a Nástup Tušimice. Těžba uhlí má totiž podle plánů skupiny ČEZ skončit do roku 2038.

„Vznikne tam několik set nových pracovních příležitostí v tom regionu. Počítáme samozřejmě s tím, že využijeme naše zaměstnance,“ uvedl generální ředitel skupiny ČEZ Daniel Beneš.

Těžební společnost musí nejdřív doložit ministerstvu životního prostředí řadu studií

Těžební společnost Geomet, respektive skupina ČEZ ale musí s plány na těžbu nejdříve úspěšně projít posouzením vlivu na životní prostředí. Ministerstvo životního prostředí chce předloženou dokumentaci doplnit o řadu studií.

„Konkrétně například zpracovat a vyhodnotit detailní řešení záměru, včetně variantního řešení způsobu otvírky, zpracování materiálu na důlním závodě a dopravy do zpracovatelského závodu. Je třeba také zpracovat hloubkovou studii, rozptylovou studii, biologický průzkum, rekultivační plán, hydrogeologickou studii a další,“ vypočítává mluvčí resortu Dominika Pospíšilová.

Podle vyjádření skupiny ČEZ má být posouzení v procesu EIA hotové do konce příštího roku.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související