Historická železniční trať z Mostu na krušnohorskou Moldavu by mohla znovu spojit Čechy se Saskem
Z Mostu se možná bude dát znovu dojet vlakem až do saského Freibergu. Znovu totiž ožily plány na kompletní obnovu historické železnice na Moldavu v Krušných horách.
Trať se podařilo před čtyřmi lety zachránit díky úsilí obcí, které se za provoz na ní postavily. Koleje na české straně sahají až ke státní hranici. V Sasku je třeba dostavět osm kilometrů tratě do městečka Holzhau.
„Poprvé projel vlak stanicí Moldava koncem roku 1884,“ říká Jan Setvák z Oblastního muzea v Mostě. Podle něj má Moldavská dráha řadu výjimečností.
„Už jen tím, unikátním technickým řešením – je tam spousta věcí, které jinde nebyly – například odvratné koleje, protože to byla v té době trať s největším stoupáním bez ozubnice v celé rakouskouherské říši,“ vysvětluje Setvák.
Na české straně už se trať opravuje
Teď po kolejích vlaky nejezdí – Správa železnic opravuje části tratě v havarijním stavu.
„Probíhá rekonstrukce v horské úseku z Dubí na Moldavu, respektive z Dubí na Mikolov. Správa železnic zareagovala velmi rychle – je předpoklad, že ke znovu zprovoznění by mohlo dojít ke 3. červenci tohoto roku,“ říká předseda Nadačního fondu Moldavská dráha / Teplický Semmering, Petr Fišer.
Až hrozba zániku tratě v roce 2017 na české straně, a o dva roky později na německé straně, dala dohromady iniciativu měst a obcí v českém i saském příhraničí. Začaly vznikat plány na znovu propojení tratě.
Z Mostu do Freibergu? Nejdřív za pět let
Osm kilometrů kolejí od státní hranice vytrhala Rudá armáda na konci druhé světové války. Teď to vypadá, že v horizontu několika let bude možné opět cestovat z Mostu přes Moldavu do Holzhau a Freibergu.
„Za tu dobu, co probíhají jednání o dostavbě na saské straně, tak jsme nejdále, kde jsme historicky mohli být – dochází k intenzivním jednáním na úrovni ministerstev, klíčové na saské straně je pro dostavbu ministerstvo hospodářství, práce a dopravy, které právě pracuje na studii proveditelnosti, takže jsme realizaci relativně blízko. Řeší se ekologické legislativní otázky, následně se budou řešit otázky financování,“ říká Petr Fišer.
Saská strana musí mít studii proveditelnosti dokončenou do prosince tohoto roku, aby mohla čerpat finance z aktuálních dotačních evropských výzev.
Pokud se jí to podaří, mohli by se první cestující svézt z Mostu do Freibergu za pět let.
Související
-
Krušnohorská Moldava zůstává bez vlakového spojení
Na Moldavu v Krušných horách na Teplicku nadále nejezdí vlaky. Potvrdil to krajský odbor dopravy.
-
Moldava na Teplicku změnila plány s nádražní budovou – místo prodeje chystá její opravu
Moldava na Teplicku zrušila prodej historické budovy vlakového nádraží. Rozhodli o tom zastupitelé krušnohorské obce u německých hranic.
-
Nádraží v Moldavě na Teplicku opět svitla naděje na záchranu
Moldava na Teplicku má příslib 50milionové dotace na rekonstrukci zdevastovaného nádraží. Pokryla by 95 % nákladů a spoluúčast obce by pak byla 2,5 milionu korun.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Pro účely náhrady škody.‘ Žalobci v kauze dotačního podvodu zajistili firmu bývalého šéfa tenistů Kaderky
-
Jestli má Írán atomovku, ví jen Alláh. Nastala by renesance jaderných zbraní, upozorňuje expert
-
Okamurova SPD chce do voleb širokou frontu ‚pronárodních sil‘. Šlachtova Přísaha ale míří jinam
-
Hesová: Trumpova myšlenka ‚dobrovolně‘ vysídlit Gazu je nebezpečná. Palestinci nemají důvod odcházet