Historická železniční trať z Mostu na krušnohorskou Moldavu by mohla znovu spojit Čechy se Saskem

15. červen 2021 09:35
Informace ze severu Čech
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na Moldavu opět jezdí vlaky

Z Mostu se možná bude dát znovu dojet vlakem až do saského Freibergu. Znovu totiž ožily plány na kompletní obnovu historické železnice na Moldavu v Krušných horách.

Trať se podařilo před čtyřmi lety zachránit díky úsilí obcí, které se za provoz na ní postavily. Koleje na české straně sahají až ke státní hranici. V Sasku je třeba dostavět osm kilometrů tratě do městečka Holzhau.

„Poprvé projel vlak stanicí Moldava koncem roku 1884,“ říká Jan Setvák z Oblastního muzea v Mostě. Podle něj má Moldavská dráha řadu výjimečností.

„Už jen tím, unikátním technickým řešením – je tam spousta věcí, které jinde nebyly – například odvratné koleje, protože to byla v té době trať s největším stoupáním bez ozubnice v celé rakouskouherské říši,“ vysvětluje Setvák.

Na české straně už se trať opravuje

Teď po kolejích vlaky nejezdí – Správa železnic opravuje části tratě v havarijním stavu.

„Probíhá rekonstrukce v horské úseku z Dubí na Moldavu, respektive z Dubí na Mikolov. Správa železnic zareagovala velmi rychle – je předpoklad, že ke znovu zprovoznění by mohlo dojít ke 3. červenci tohoto roku,“ říká předseda Nadačního fondu Moldavská dráha / Teplický Semmering, Petr Fišer.

Oprava železniční tratě u Moldavy v Krušných horách

Až hrozba zániku tratě v roce 2017 na české straně, a o dva roky později na německé straně, dala dohromady iniciativu měst a obcí v českém i saském příhraničí. Začaly vznikat plány na znovu propojení tratě.

Z Mostu do Freibergu? Nejdřív za pět let

Osm kilometrů kolejí od státní hranice vytrhala Rudá armáda na konci druhé světové války. Teď to vypadá, že v horizontu několika let bude možné opět cestovat z Mostu přes Moldavu do Holzhau a Freibergu.

„Za tu dobu, co probíhají jednání o dostavbě na saské straně, tak jsme nejdále, kde jsme historicky mohli být – dochází k intenzivním jednáním na úrovni ministerstev, klíčové na saské straně je pro dostavbu ministerstvo hospodářství, práce a dopravy, které právě pracuje na studii proveditelnosti, takže jsme realizaci relativně blízko. Řeší se ekologické legislativní otázky, následně se budou řešit otázky financování,“ říká Petr Fišer.

Saská strana musí mít studii proveditelnosti dokončenou do prosince tohoto roku, aby mohla čerpat finance z aktuálních dotačních evropských výzev.

Pokud se jí to podaří, mohli by se první cestující svézt z Mostu do Freibergu za pět let.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související