Ferdinand Porsche navrhl první hybrid. Předběhl však dobu a hybrid naprosto propadl
Značku Porsche zná snad každý. Méně lidí už ví, že je to původně jméno vynálezce a automobilového konstruktéra. A ještě méně lidí ví, že Ferdinand se v roce 1875 narodil ve Vratislavicích nad Nisou, kde také prožil prvních 18 let svého života.
Už od mládí ho fascinovala elektřina. Vymohl si na otci studia, a dokonce elektrifikoval rodný dům. Díky elektrotechnice se dostal i k autům. Spalovací motory byly na přelomu 19. a 20. století dost nespolehlivé. Porsche proto přišel s revoluční konstrukcí elektromotorů, které umístil přímo do nábojů kol. Měly však jeden zásadní nedostatek – potíže při dobíjení. Navrhl tedy elektricko-benzinový motor. Byl to vlastně první hybrid, který však předběhl dobu a naprosto propadl.
Ferdinand Porsche se ale neztratil ani ve světě spalovacích motorů, které ovládly 20. století. Jeho úloha při vývoji „lidového vozu“ – Volkswagenu brouk – je klíčová. To už byl ale předvečer druhé světové války a Porsche jako sudetský Němec vstoupil do NSDAP. Získal hodnost SS–Oberführera a byl mu propůjčen i prsten s lebkou Totenkopfring.
Po válce byl pak ve Francii zatčen pro podezření z válečných zločinů, posléze ho však propustili. Továrnu nesoucí jméno Porsche založil jeho syn Ferry, který tak navázal na rodinnou tradici a věnoval se především navrhování sportovních vozů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.