Dva objevy ze dna moří - těžké kovy z antiky a úlomky Gondwany

26. listopad 2011

Přes Antarktidu o samotě na lyžích, ztracená žabka ze severu Izraele a prodloužení úspěšné mise Messengeru u Merkuru.

Letos v prosinci se na jižním pólu bude slavit 100 let od jeho dobytí Norem Roaldem Amundsenem. Na oslavu vyrazilo po vlastní ose asi 30 týmů. Na výjimečnou výpravu se chystá i Britka Felicity Astonová, která se na pólu zastaví jen krátce. Jejím cílem je přejít jako první sólově na lyžích celou Antarktidu. Trasa měří 1700 kilometrů a Astonová ji chce zvládnout asi za 70 dní. Všechno potřebné si potáhne na saních.

Se znečišťováním Středomoří těžkými kovy začali už staří Řekové a Římané. Podle španělských vědců za to mohl rozvoj hornictví a metalurgie. Důkazy se našly ve vrstvách usazenin pod porosty mořské rostliny posidonie u španělského Port Lligat. Vrstvy, které slouží jako přírodní filtr v první linii u pobřeží, jsou pět metrů tlusté a tvoří se už 4500 let. Koncentrace těžkých kovů v nich začala stoupat před 2800 lety.

V Chulském údolí na severu Izraele byla objevena živá žabka černobřichá. Tyto žabky už přes půl století žádný přírodovědec neviděl, takže byly považovány za zcela vyhynulé. Teď je mají odborníci šanci zachránit a konečně i prozkoumat. Žabky obývaly bažiny, které Izraelci před 50 lety vysušili, aby získali zemědělskou půdu. Po nedávném opětovném zavodnění oblasti se tam zřejmě vrátily. Odkud – to se neví.

Při průzkumu Indického oceánu našli vědci v hloubce dvou kilometrů dvě vyvýšeniny – zřejmě dávné ostrovy, jak napovídají fosilie tvorů, typických pro mělké vody. Bývaly součástí prakontinentu Gondwana, který se rozpadl na konci druhohor. Získané vzorky porovnají vědci s horninami západního pobřeží Austrálie a pokusí se najít místo, které na nově objevené zbytky prakontinentu kdysi navazovalo.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír NASA o jeden rok prodloužil misi sondy Messenger, která od letošního března jako první umělá družice obíhá planetu Merkur. Snímkuje povrch, měří magnetické pole a zkoumá řídkou atmosféru planety. Messenger měl svůj úkol dokončit v březnu roku 2012. Rok navíc umožní vědcům mimo jiné sestavit detailní mapu povrchu nejmenší planety sluneční soustavy.

Zdroj: ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 48/2011, 26. listopadu – 2. prosince.

Pravidelná rubrika Objevy a události se vysílá na začátku každého Planetária.

Archiv rubriky