Dovolená v Tunisku? Je to bezpečné, nebo se máme bát o život?

2. červenec 2015

Většinou se vyplatí zájezdy kupovat včas nebo s dostatečným předstihem. Pokud ovšem máte zakoupený pobyt v Tunisku, pravděpodobně si říkáte, že já jsem nepočkal na poslední chvíli! Co teď? Odjet, nebo zrušit dovolenou? Na toto téma si moderátorka Českého rozhlasu Sever Stanislava Brádlová povídala s Hynkem Špinarem, který má na starosti kontakt s médii za Cestovní kancelář Čedok.

Stanislava Brádlová, moderátorka:
Pane Špinare, co tedy teď s dovolenou v Tunisku? Modelový příklad - mám zaplacený pobyt, samozřejmě sleduju zprávy a popravdě řečeno, moc se mi tam nechce. Co má dělat? Mám nějaké šance?


Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Určitě máte. Každá slušná cestovní kancelář s klientem komunikuje a řeší varianty, které jsou pro něj přijatelné, takže samozřejmě první varianta, která se nabízí, je dohodnout se na posunu termínu do stejné destinace. Pokud klient nemá zájem a chce jinou destinaci, tak ji spolu vybrat tak ideálně, aby to bylo ve stejné nebo přibližné cenové úrovni jako ta jeho dovolená,
o kterou z pochopitelných důvodů ztratil zájem.

moderátorka:
A co varianta úplného zrušení zájezdu? Storno poplatek asi bude nutné platit, protože zatím ministerstvo zahraničí nevydalo žádnou zprávu, že by to byla nebezpečná oblast nebo s válečným stavem.

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Pokud by klient tedy zrušil sám a cestovní kancelář ten termín realizovala, tak bohužel je nutno aplikovat storno poplatky. Pokud by cestovní kancelář zrušila ten daný termín, ten zájezd, tak potom samozřejmě se s tím klientem dále jedná, zda chce vrátit finanční prostředky nebo zda si vybere dovolenou v jiném termínu a v jiné destinaci.

moderátorka:
Tak mě napadá, že v poslední době bychom si mohli udělat takový telefonní seznam míst, která jsou bezpečná, a která ne. Ale je ještě vůbec někde na světě bezpečno?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Určitě, bezpečnost, to je relativní otázka. Určitě zemi, ve které během třech měsíců proběhnou dva podobné incidenty, jejichž cílem jsou turisti, tak nelze označit za bezpečnou. Co se týká, co se týká vývoje ve světě, myslím si, že často jsou ty konflikty zveličovány nebo incidenty. Když se podíváme na celkový vývoj cestovního ruchu globálně, tak loni vycestovalo opět přes miliardu lidí a cestovní ruch roste o čtyři procenta. Bohužel, asi je to kontext dnešního světa a ani Evropa, ani Česká republika asi se nedá označit za stoprocentně bezpečnou a ty incidenty můžou být samozřejmě z různých pohnutek a různého charakteru.

moderátorka:
Vraťme se ještě k Tunisku. Je to opravdu tak masová záležitost pro české turisty?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
No, relativně ano. V loňském roce vycestovalo do Tuniska necelých 80 tisíc Čechů, což není málo. V pořadí oblíbenosti zemí, kam Češi vyráží na dovolenou, tak je, byla na 12. místě. Dá se samozřejmě předpokládat, že po letošních incidentech ta popularita výrazně poklesne. Uvidíme, zda dočasně.

moderátorka:
A jak to vypadá teď? Ruší čeští turisté ty pobyty, nebo se domlouvají na změně destinace?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Možná ještě k té informaci o počtech klientů, českých klientů, destinaci řeknu, že v pátek v době útoku bylo v Tunisku 4 tisíce Čechů a pouze 40 z nich požádalo o předčasný návrat, takže dá se říci 1 procento pouze. Co se týká zájezdů a termínů, které jsou vypsány na nejbližší dny, na 3., 5., 7. července, tak ty jsou dál v nabídkách cestovních kanceláří. Dá se obecně říci, že dříve zaplacené zájezdy a učiněné rezervace nejsou rušeny, ale zájem o tu zemi, jakožto nových klientů, tak poklesl u někoho o 80, u někoho až o 100 procent.

Dotaz posluchačky:
Máme od 8. prosince zaplacenou u společnosti Firo-Tour dovolenou v Tunisku v oblasti Hammamet. Včera mě kontaktovala zástupkyně cestovní agentury, přes kterou máme zaplacený tento zájezd, že si bohužel musíme vybrat jinou destinaci, že veškeré lety do Tuniska do konce sezóny budou zrušeny. Já jsem říkala, že my máme zájem o Tunisko, že nikde nevyšlo prohlášení, že tyhlety lety byly zrušeny. Ona mi na to odpověděla, že mi peníze vrátí, ale že ne hned, že to může trvat i do konce sezóny, než se tohle všechno vyřídí, že nám nabízejí jinou destinaci - Turecko. Takže my jsme s přítelem šli do cestovní agentury, tam jsme si zarezervovali Turecko a posléze jsme se dozvěděli od našich známých, kteří do Tuniska odlétají v úterý, že vůbec žádné lety nebyly zrušeny. Takže jsem tam znovu volala do té cestovní kanceláře a tam mi bylo řečeno, že sami nevědí, jak to bude, takže mi tedy prodlouží rezervaci jak na Tunisko, tak mi tam nechají rezervaci na Turecko a že do pátečního dopoledne do půl dvanácté se máme rozhodnout. Já si nevím rady, jak mám dál postupovat v tomto případě, protože my jsme od smlouvy neodstoupili. Takže si myslím, že to bylo ze strany cestovní kanceláře nekorektní chování.

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Já bych tedy rád reagoval. Samozřejmě, pokud se stane takovýto incident, tak je to velmi složitá nepřehledná situace pro všechny zúčastněné strany, co se týká tedy operátorů, obvykle na charterech do těchto destinacích se domlouvá několik cestovních kanceláří. Je tam jeden garant, který garantuje tu destinaci vůči letecké společnosti, ale de facto, zrušit lety, řekněme, ze dne na den, je velmi složité až nemožné. Navíc ty cestovní kanceláře mají v dané destinaci zaplacené garance na ubytování a tak dále, takže v těch prvních dnech se dá říct, že je velmi málo jasných informací a ta situace se neustále vyvíjí a řeší. Je to proto, že cestovní kanceláře, které jsou spolu na tom charterovém letu jednají spolu, jaký bude další postup. Samozřejmě záleží na reakci toho trhu, klientů, a tak dále. Potom oni se musí shodnout a vystoupit jednotně vůči letecké společnosti, se kterou se jedná o podmínkách toho zrušení. Pak tedy v tomto vašem případě nám zde vstupuje další, další hráč, řekněme, což je cestovní agentura, která má informace od toho tour operátora nebo cestovní kanceláře. A jak jsem řekl, je to, možná bych zatím nedělal předčasné závěry, je to bohužel nestandardní situace a často trvá několik dnů, než se vyjasní, proto ty informace někdy se mohou zdát protichůdné nebo zavádějící i neseriózní, ale věřte, že to je vždy velmi nepříjemná situace pro všechny ty strany a není snadné ji vyřešit tak, aby byly všechny strany spokojené.

moderátorka:
Takže byste doporučil vyčkat tedy toho pátečního dopoledne, co bude sděleno, tak podle toho se zachovat?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Ano, přesně tak.

moderátorka:
Pane Špinare, co byste doporučil lidem, kteří opravdu nenajdou tu odvahu nebo prostě nechtějí nic riskovat, nechtějí uskutečnit zájezd do Tuniska? Nějakou bezpečnější destinaci?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Tunisko patří mezi levnější letecké zájezdy a destinace, takže určitě alternativou bude Turecko nebo Bulharsko. Zvýšil se zájem tedy i o Chorvatsko či Itálii a Řecko, které je, dá se říci, nejoblíbenější leteckou destinací pro Čechy.

moderátorka:
No, na druhou stranu, Řecko má zase své starosti a Evropská unie s ním také tak, tak co chudák český turista, který se tam ocitne a teď nebude mít čím zaplatit nebo má opravdu vést sebou pořádnou sumu peněz?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Řecko bezpochyby má své starosti, ale český klient v Řecku ty starosti může minimalizovat. Pokud jede s cestovní kanceláří, tak má de facto všechny zásadní služby předplaceny, to znamená leteckou dopravu, ubytování, transfer, lze samozřejmě objednat a předem zaplatit fakultativní výlety, zapůjčení auta. Pokud má zaplaceno all-inclusive, tak řekněme těch peněz potřebujeme skutečně minimum. My doporučujeme, aby sebou klienti měli nějakou pohotovostní hotovost v eurech, 200, 300 euro. Samozřejmě záleží na tom, jaký standard a jakou kategorii je tam zvyklý čerpat na dovolené. Co se týká třeba té zprávy o zavřených řeckých bankách tento týden…

moderátorka:
No právě, ty fronty u bankomatů, to bylo dost strašidelné…

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
Tak, bylo, naštěstí českých klientů se to týkat nemusí, protože ten limit na výběr platí pouze pro výběr z řeckých účtů nebo tedy lépe řečeno z účtů u řeckých bank a český klient, pokud použije svoji platební kartu pro výběr z bankomatu, tak, která je vedená nebo ten účet je veden u české banky nebo jiné zahraniční, tak ten limit tam není, těch 60 euro a de facto ten limit je takový, jaký on má individuálně nastavený v rámci de facto celé Evropy nebo kdekoliv jinde.

moderátorka:
Tolik řecké bankomaty řecké, ale co třeba platba kartou?

Hynek Špinar, cestovní kancelář Čedok:
U drobných živnostníků může to být problém. Řekněme, jediný problém, že ne všichni živnostníci jsou ochotni přijímat platební karty, protože oni mají svoje platební terminály samozřejmě napojené na řecké banky, takže s obavy, že by se k těm penězům nedostali, tak mohou odmítnout, takže ta akceptace těch platebních karet u živnostníků může být menší, takže ale pokud se čeští klienti vybaví nějakou hotovostí v eurech, tak by ani toto neměl být problém.

moderátorka:
Tak já myslím, že to každý asi ví, že nějaká ta koruna nebo auro v peněžence neškodí, pokud jedu někam do světa. Tak, takové bylo dnešní povídání s hostem ve vysílání Českého rozhlasu Sever Hynkem Špinarem z Cestovní kanceláře Čedok. Děkujeme a pokud plánujete dovolenou, tak ať je hezká.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová