Děti a hračky očima psychologa
Taky si vaše dítě či vnouče potom, co vidělo film o Harry Potterovi, vydrželo celý den hrát s obyčejným klacíkem, který představoval kouzelnou hůlku? Buďte rádi. Zachází vaše dítě ve škole s tabletem, interaktivní tabulí a doma tráví čas s počítačem a mobilem? - Pak buďte na pozoru.
Technické vymoženosti mohou totiž nejen pomoci dětem k rozvoji, ale také jim ublížit. A je mezi tím velmi tenká hranice.
„Jde o to, zda děti takové přístroje užívají nebo zneužívají,“ vysvětluje psycholog Otakar Fleischman a pokračuje: „Mobilní telefon může být užitečný, ale například takzvané chytré telefony, které nabízejí i další servis, nejen SMS a volání, mohou lapit dítě do pasti, jakou jsou elektronické hry a podobně.“
Dítě se pak může stát na takovýchto přístrojích závislé. Navíc se naučí komunikovat s přístrojem, ne s dalšími lidmi.
„Děti obtížněji rozlišují mezi realitou a fikcí. Může se stát, že budou natolik elektronickým světem pohlceny, že se pro ně stane realitou,“ varuje psycholog a dodává, že by rodiče měly preferovat takové typy hraček, které vedou děti k tvořivosti a rozvoji fantazie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.