Zhruba za rok by podle železničářů mohla začít soutěž na podobu nového nádraží v Ústí nad Labem

10. prosinec 2024 12:51

Zhruba za rok by podle Správy železnic mohla začít architektonická soutěž na podobu nového nádraží v Ústí nad Labem. Součástí má být také návrh nového mostu pro vysokorychlostní železnici přes Labe. Podle zástupců Správy železnic a architekty Ústí nad Labem mají o nové podobě ústeckého železničního uzlu rozhodnout architekti z různých zemí.

„Pro nás bylo na začátku důležité to, aby se ten terminál řešil společně s tím novým přemostěním – tak, aby to na sebe navazovalo a ty soutěžní týmy se zabývaly tím územím jako celkem,“ vysvětluje vedoucí kanceláře architekta města Ústí nad Labem Barbora Havrlová s tím, že soutěž má řešit také okolí budoucího dopravního terminálu, který má vzniknout zhruba mezi současným hlavním a západním nádražím.

„Správa železnic úplně nepotřebuje mít v těch podchodech na nádraží obchody, my si myslíme, že by to bylo fajn využít ty prostory i komerčně – mít tam třeba kavárny, kam by se lidé mohli schovat a jít si na kafe,“ přibližuje Havrlová.

Západní nádraží by se mohlo zmenšit

Po výstavbě nového terminálu by se mohlo také současné západní nádraží zmenšit. Kolem Bíliny by tak mohla vzniknout třeba cyklostezka na Miladu.

„Identifikujeme to, co skutečně bezpodmínečně k provozu tady toho železničního uzlu potřebujeme. Určitě se také blížíme k tomu, že definujeme plochy, které bude moci železnice opustit a předat městu k využití,“ potvrdil Martin Švehlík ze Správy železnic.

Mezinárodní architektonickou soutěž chce Správa železnic a Ústí nad Labem vyhlásit zřejmě příští rok.

„Předpokládám, že to bude v posledním čtvrtletní, protože je to rozsáhlá práce. Tady je důležité to teď odpracovat – aby byly kvalitní předlohy, aby bylo kvalitní zadání – abychom měli naprostou shodu a s městem, protože budeme vystupovat jako spoluzadavatel a bez kvalitního zadání bychom neměli ani kvalitní návrhy,“ dodává Martin Švehlík.

Některé obce nesouhlasí s výběrem trasy pro vysokorychlostní vlaky

Během příštího roku by také mohlo být jasno o tom, jak soud rozhodne o vlastní trase rychlodráhy do Drážďan.

Proti výběru trasy v Ústeckém kraji se totiž žalobou brání Chlumec na Ústecku a Hrobce na Litoměřicku. Vadí jim způsob výběru trasy a obavy mají i z provozu vlaků a výstavby vlastní trati.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související