V Ústeckém kraji se vyostřuje jednání o zajištění autobusové dopravy na Ústecku a Děčínsku

29. srpen 2018

Ústecký kraj se zatím nedohodl se současný dopravcem na zajištění autobusů na Děčínsku a Ústecku. Autobusový dopravce TD Bus chce skončit s provozem zelených krajských autobusů na konci srpna. Od 1. září má linky v obou oblastech převzít Ústecký kraj. To se ale zatím nestalo.

Od 1. září má linky v obou oblastech převzít Ústecký kraj. Jenže obě strany se zatím nedohodly. Hrozí tak, že autobusy v sobotu nevyjedou.

Podle ředitele společnosti TD Bus Milana Tomse kraj s dohodou otálí. Například prý odmítl převzít některé autobusy: „Bohužel kraj několikrát změnil ty podmínky předání. Konečná změna podmínek byla, že se posouvá až na 15. září.“

Naopak kraj kontruje tím, že společnost TD Bus má platnou smlouvu na zajištění autobusové dopravy na Ústecku a Děčínsku do 30. června příštího roku.

„Ta dohoda musí být na obou stranách, ta dohoda zatím neproběhla, a jak je vidět, tak společnost TSD Bus ani nemá snahu se dohodnout. I přesto, že jsme měli během týdne převzít řidiče a autobusy, stále nemáme uzavřené smlouvy o tomto procesu,“ vysvětlil náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek z KSČM.

Hlavní problém? Nedostatek peněž na platy řidičů

Společnost TD Bus, dříve BusLine, obsluhuje svými autobusy zhruba polovinu Ústeckého kraje. Největší problémy má ale na Ústecku a Děčínsku. Jde hlavně o nedostatek peněz. Ten souvisí například s vládním nařízením na zvýšení platů řidičů.

Milan Toms ze společnosti TD Bus zmiňuje dvě varianty, kdy je firma ochotná i dál v obou oblastech jezdit: „Buďto kraj urychleně ta střediska od nás převezme na základě učiněných dohod, nebo zadá dopravní obslužnost od 1. září napřímo společnosti, která na tom nebude generovat ztrátu.“

Společnost tedy například chce od kraje vyšší cenu za odjetý kilometr. Zakázku přitom vysoutěžila za zhruba 27 korun za kilometr.

Od 1. září je dopravce nejistý

V opačném případě chce společnost na konci srpna, tedy v pátek, vyjet naposledy. Od 1. září by tak byl zřejmě problém s autobusovou dopravou na Ústecku a Děčínsku.

Kraj zatím náhradní řešení nemá. „Jestliže máte s někým uzavřenou smlouvu, a ten někdo vám řekl, že pro vás bude vykonávat nějakou práci, tak nemáte druhou variantu. Těžko může mít Ústecký kraj náhradních 200 autobusů a 500 řidičů. Nepočítali jsme s tím – proto se uzavíraly desetileté smlouvy, proto společnost TD Bus podepsala v loňském roce opakovaně smlouvu s Ústeckým krajem, že bude jezdit až do 30. června 2019,“ doplnil komunistický náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek.

Ostatní soukromí dopravci chtějí skončit s provozem autobusů během příštího roku. Jeden z dopravců potom souhlasil s původní smlouvou na provozování spojů do roku 2024.

V oblastech, ve kterých přestanou jezdit soukromí dopravci má autobusovou dopravu zajišťovat Dopravní společnost Ústeckého kraje, tedy krajem zřízená firma.

autor: bach
Spustit audio

Související