V Mostě otevřeli první speciální mateřskou školu pro děti s vývojovými vadami a poruchami autistického spektra

7. říjen 2020 14:38
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Autismus, dítě s autismem, terapie

Podle speciálních pedagogů v Mostě přibývá dětí v předškolním věku s těžkými vývojovými vadami a poruchami autistického spektra. V tamních mateřských školách jich je v rámci inkluze několik desítek. Ne všem ale vzdělávání v běžném kolektivu vyhovuje. Ve městě proto vznikla speciální mateřská škola v budově kojeneckého ústavu.

Ve speciální mateřské školce jsou speciálně uzpůsobené místnosti tak, aby v nich děti měly pocit bezpečí a soukromí. Je to nutné z hlediska jejich potřeb.

Jak se s dětmi s vývojovými vadami a poruchami autistického spektra pracuje, popisuje učitelka Simona: „Musíme se jim víc věnovat, určit jim nějaké mantinely. Máme tady spoustu dětí, které nemají z domova základní návyky, takže je musíme učit, co jsou barvy, co je hlava, a podobně.“

Speciální mateřská škola je první svého druhu v Mostě. Město ji po dohodě s Ústeckým krajem otevřelo v budově kojeneckého ústavu.

Pokrok je na dětech vidět už teď

„Školka má kapacitu čtrnáct dětí – dvě třídy po sedmi. Jsou zde děti se specifickými potřebami, které se týkají kombinovaných vad – od vývojových vad přes poruchy chování po nejrůznější autistická spektra,“ doplňuje ředitelka mateřských škol v Mostě Milada Kmínková.

Podle Milady Kmínkové děti s těžšími vývojovými vadami ve speciální školce prospívají lépe, než v běžném kolektivu. Dětí takto postižených navíc stále přibývá.

Speciální školka funguje od počátku září. Od té doby je na většině dětí znát velký pokrok.

„Spousta těch dětí nikdy nebyla mimo svůj rodinný kolektiv. Jsou to děti, které třeba nechodí ani k babičce, ale jsou jen se svou maminkou nebo tatínkem. A najednou začnou chodit sem k nám… I pro ně je to nové, potřebují si na nás zvyknout. Ty děti, které tu ten první týden nechtěly být, tak teď sem přijdou, smějí se. Není to tak, že by si hrály pospolu, ale už s tím začínají – ten pokrok tam je,“ říká vedoucí zařízení Žaneta Dymitrova Smetanová.

Podle vedení školky je v kojeneckém ústavu prostor na případné další zvyšování kapacity speciální školky v příštích letech. Dohodnout by se na tom muselo město Most a Ústecký kraj jako zřizovatel ústavu.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související