V Litoměřicích začalo měření struktury geologického podloží pro umístění budoucích geotermálních vrtů

11. říjen 2024 13:05

Možná jste v těchto dnech v okolí Litoměřic na svých cestách potkali kolonu mohutných bílých automobilů. Jde o speciální vibrační stroje, díky kterým mohou geologové nahlédnout pod zem, a to až do pětikilometrové hloubky. Výsledná detailní mapa podloží pak vědcům pomůže při hloubení geotermálních vrtů v rámci strategického projektu SYNERGYS.

„Tu desku spustí, vahou toho vozidla ji přitisknou k zemi a ta deska pak vibruje oproti protiváze toho vozidla, těch pěti tun,“ popisuje na jedné z luk Českého Středohoří princip fungování speciálních vibračních aut Geofyzik Pavel Kratochvíl.

Vibrační vozy mají čtyři předem určené trasy. „Tady je podle projektů kolem 1600 bodů na čtyřech profilech. Vyhýbáme se samozřejmě místům, kam se nedá dostat – kde ty podmínky neumožňují tam zajet. To je především poblíž infrastruktury,“ vysvětluje Kratochvíl.

Auta vždy po 20 metrech několikrát rozvibrují závaží, pak následuje samotné měření. „Tím se rozkmitá to podloží a ten řetěz geofonů, to jsou ty žluté krabičky, které tu můžete po okolí vidět, to registrují,“ vysvětluje geolog Vít Peřestý.

Horniny v různých vrstvách mají různé vlastnosti – na tom je měření založené. Klíčovou roli v seismickém měření hrají právě geofony. „Geofon je vlastně mikrofon, který ale měří velmi přesně změny – cítí je na několik kilometrů od toho zdroje,“ vysvětluje Peřestý.

Díky vibracím vědci dostanou přesnou mapu podloží, a to až do hloubky pěti kilometrů. Podrobná mapa pak geologům pomůže při budoucím hloubení několikakilometrových geotermálních vrtů.

Spustit audio

Související