Ústí nad Labem by pomohlo vedení rychlodráhy tunelem až k západnímu nádraží, říká architekt Charvát

6. říjen 2022 10:06

Trasa chystané rychlodráhy by mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem mohla vést tunelem pod řekou Labe. Po podnikateli Martinu Hasueblasovi se k této variantě kloní i architekt Vladimír Charvát, konzultant ústeckého primátora.

„V současné době samozřejmě, z pohledu hodnot, historického vývoje a z pohledu koncepce je pro nás ta levobřežní přijatelnější,“ říká architekt Vladimír Charvát s tím, že přes Labe by se na Střekov nemusel díky tunelu stavět nový most pro rychlé vlaky.

To by přineslo rozvoj území kolem řeky. „To prolnutí s tím Labem a vytvoření prostoru nábřeží by velmi zatraktivnilo to město. Proto jsme trochu skeptičtí k plánu zatarasit to velkou mostní stavbou,“ dodává Charvát.

Správa železnic ve svých plánech na trasu rychlodráhy počítá právě s novým mostem, který by na západní nádraží vedl ze Střekova. Podle Vladimíra Charváta je ale potřeba vnímat trasu rychlodráhy ve městě jako plánování veškeré dopravy na dalších 200 let.

Jde například o vyřešení silniční dopravy od dálnice ve směru na Děčín pomocí tunelů nebo o redukci kolejí na západním nádraží. To podle Vladimíra Chraváta sloužilo hlavně pro vývoz uhlí z regionu a tento pohled z minulého století je nutné překonat.

ŘSD ani Správa železnic o tunely nestojí

Plány na tunelové řešení automobilové dopravy v krajském městě Ředitelství silnic a dálnic odmítlo jako nákladné. Ani Správa železnic nechce v tuto chvíli jednat o omezení kolejí.

Kudy nakonec rychlodráha v Ústeckém kraji povede, má říct změna zásad územního rozvoje, tedy krajské obdoby územního plánu.

„Na aktualizaci zásad v tuto chvíli pracuje projekční ateliér s tím, že by výsledek své práce měl krajskému úřadu odevzdat v průběhu listopadu,“ říká mluvčí hejtmanství Magdaléna Fraňková. Veřejné projednání navrženého řešení by se podle ní mohlo uskutečnit po novém roce.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související