Ústecký kraj zatím podklady pro územní rozvoj aktualizovat nebude – kvůli kritikům tras plánované rychlodráhy

7. září 2021 14:41

Kvůli zařazení tras plánované rychlodráhy z Prahy do Drážďan zastupitelé Ústeckého kraje odložili projednání podkladů pro územní rozvoj. Ty říkají, co se má na území kraje v budoucnu dít. Jedním se záměrů je právě vysokorychlostní trať. S navrženými trasami dráhy nesouhlasí některé obce. Jejich zástupci nechtějí ani to, aby se i pouhé návrhy tras objevily plánovacích dokumentech.

To, že varianty tras rychlodráhy v těchto podkladech budou, ale ještě podle Hany Bergmannové z krajského úřadu neznamená, že se podle nich trať bude stavět.Územně analytické podklady shrnují data a plánované záměry, které se budou dále projednávat. Tímto zastupitelstvo o ničem nerozhoduje,“ shrnula.

Plán na zakreslení možných tras do podkladů pro územní rozvoj sklidil kritiku

Se zakreslením nových variantních tras rychlodráhy nesouhlasil například nezávislý místostarosta Křešic na Litoměřicku Ondřej Štědrý.

„Zdá se mi, že předtím, než vy jste měli šanci vůbec rozhodovat o nějakém procesu – třeba podle stavebního zákona, o té vysokorychlostní trase, tak už se do konkrétního území ty trasy vpašovávají. Tiše se vlastně takhle do toho souboru dat propašuje nová trasa – starou tam nevidím v těch mapách,“ konstatoval Štědrý.

Podobný názor prezentovala krajským zastupitelům i nezávislá starostka obce Hrobce na Litoměřicku Kateřina Hlaváčová. „V té mapové části se nám nelíbí to, že je konkrétně vymezená ta modrá a červená varianta. Takhle nám to předurčuje to, že už někde něco bude,“ vysvětlila.

Železničáři by měli ještě letos požádat o změnu zásad územního rozvoje

Zastupitelé nakonec projednání aktualizace územních podkladů odložili. Podle hejtmana Jana Schillera ale nejde o konkrétní stanovení trasy. To bude možné až po změně zásad územního rozvoje kraje, tedy jakéhosi krajského územního plánu.

O tuto změnu mají železničáři požádat ještě letos. „Předpokládám, že to bude do listopadového zastupitelstva, zatím nám ale ještě nepředložili nic,“ dodal Schiller.

Vedle obcí na Litoměřicku se proti navrženým trasám rychlodráhy staví i někteří obyvatelé Chlumce na Ústecku.

Železničáři mezitím dál chystají vlastní dráhu. Nově vypsali architektonickou soutěž na dopravní terminál u Roudnice nad Labem, který má město a okolí na vysokorychlostní trať napojit.

„Cestujícím, kromě rychlého železničního spojení mezi Prahou, Ústím nad Labem nebo Německem nabídne bezproblémové parkování v systému P+R, linky návazné hromadné dopravy nebo další služby. Díky dobré poloze mimo městskou zástavbu bude terminál napojen také na regionální trať Roudnice nad Labem – Straškov a přilehlou dálnici D8,“ potvrdil Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Výsledky architektonické soutěže chce mít Správa železnic na začátku příštího roku.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související