Ústecký kraj chystá změny v podpoře turismu. Mají pomoci větší návštěvnosti regionu

14. duben 2025 12:03

Ústecký kraj dává na podporu turistického ruchu zhruba 100 milionů korun ročně. Přesto do regionu příliš lidí ve srovnání s ostatními kraji nejezdí. Podle dat Českého statistického úřadu byl Ústecký kraj loni co do počtu návštěvníků loni druhý nejhorší v rámci Česka. Odborníci, vedení kraje i opozice se shodují na tom, že je potřeba změnit vnímání kraje ve zbytku republiky.

Podle dat statistiků navštívilo loni Ústecký kraj zhruba 635.000 lidí. Oproti tomu Praha přilákala víc než 8 milionů turistů. Podobně jako Ústecký kraj jsou na opačném konci tabulky i další regiony.

„Podobně jsou na tom i Vysočina a Pardubický kraj – to platí dlouhodobě. Určitě jsou tady nějaké společenské narativy, které přisuzují jednotlivým regionům nějaké vlastnosti,“ shrnuje Václav Novák z Fakulty sociálně ekonomické Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Podle hejtmana Richarda Brabce z hnutí ANO se musí kraj lépe prezentovat. I kvůli tomu chystá hejtmanství změny. „Abychom dali prostor těm lidem, kteří mají tah na bránu, kteří žijí myšlenkou ten kraj propagovat, jsou to lokální patrioti – ti musí dostat prostor, to se bude měnit velmi rychle,“ vysvětluje Brabec.

Ročně dává jen kraj na podporu turismu zhruba 100 milionů korun. Jde třeba o turistické vlaky a lodě, destinační agentury nebo dotace na rozvoj zázemí pro turisty. Podle hejtmana Brabce chce Ústecké kraj víc spolupracovat s obcemi a městy třeba na stavbách cyklostezek.

Ústecký kraj má turistům co nabídnout

Podle Jana Papajanovského ze Starostů pro Ústecký kraj by mělo hejtmanství dát peníze třeba jako spoluúčast na větší dotace.

„Netroufám si říct, jestli je nějaké část těch peněz vynaložená vyloženě neefektivně – to si spíš nemyslím. Nicméně podle mě platí, že pokud by ten kraj navýšil celkové množství těch finančních prostředků a lépe pracoval se stanovováním a vyhodnocováním toho multiplikačního efektu, mohl by být ten výsledek v našem regionu lepší,“ popsal Papajanovský.

Kraj má podle Václava Nováka z fakulty sociálně ekonomické navíc výhodu, kterou může turistům dokázat přechod regionu od negativního obrázku těžební krajiny – jako třeba jezera Most a Milada. „Chce to tomu dát tu správnou značku – Jižní Čechy, to je pozvánka na dovolenou. Tak co takhle Krušnohorské moře?“ dodává.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat